Ceny paliwa rolniczego stale rosną. Wzrost cen paliw ma bezpośredni wpływ na Twoją marżę i raczej nie ma co liczyć na to, że politycy zdecydują się na obniżkę opłat paliwowych i pozwolą nam w ten sposób nadgonić straty rentowności.
Mimo to istnieją przecież proste rozwiązania, z których wszyscy możemy skorzystać. Poznaj nasze sposoby na zmniejszenie zużycia paliwa przez maszyny rolnicze przy tej samej ilości wykonywanej pracy. Poniżej przedstawiamy Ci 6 głównych technik pozwalających na oszczędność paliwa.
Oto 5 głównych elementów, mających wpływ zużycie paliwa w Twoim ciągniku:
Największy wpływ na zużycie paliwa ma z pewnością dobór ciśnienia w oponach w zależności od rodzaju napotkanego przez zaczep podłoża.
Na polu przepompowana opona spowoduje nadmierny poślizg kół, który, aby zrekompensować utratę przyczepności i lepiej przenieść siłę trakcji na podłoże, wymusi zwiększenie mocy silnika.
Z kolei na drodze słabo napompowana opona będzie miała zbyt dużą powierzchnię kontaktu z asfaltem i będzie stawiać znaczny opór, co także zmusi silnik do zwiększenia mocy.
Fabryczne wyposażenie Twojego ciągnika nie jest najodpowiedniejsze dla Twojej maszyny, jest za to najtańsze dla producenta.
Korzystniejsze dla pracy w gospodarstwie rolnym będzie dokonanie wymiany opon, dobranych pod kątem ich głównego zastosowania.
Wyposażenie ciągnika w niskociśnieniowe ogumienie, szersze niż fabrycznie zamontowane opony, ma tak duży wpływ na zużycie paliwa, że koszt zakupu nowych opon jest z nawiązką rekompensowany oszczędnościami na paliwie i to zazwyczaj już po kilku miesiącach użytkowania. W dłuższej perspektywie czasu można naprawdę sporo zyskać na tym rozwiązaniu, które na pierwszy rzut oka wydaje się droższe.
WOM w wersji eko występuje w prawie wszystkich najnowszych ciągnikach. Należy zauważyć, że prędkość wału eko wynosząca 540 obr/min jest osiągana przy prędkości obrotowej silnika niższej o 20 do 25% od prędkości obrotowej o pełnej mocy.
Jeżeli zmniejszysz prędkość obrotową silnika, ekologiczny WOM będzie mimo to dostarczał taką samą ilość mocy i pozwoli Ci tym samym zaoszczędzić od 15 do 20% paliwa.
Podczas ciężkich prac, takich jak orka lub podorywka, nie zawsze konieczne jest docieranie do dużych głębokości. Jeśli gleba jest uprawiana regularnie i do tej pory starano się unikać nadmiernego ubicia, a także jeśli ciągnik jest wyposażony w niskociśnieniowe opony VF, można zmniejszyć głębokość roboczą o kilka centymetrów bez wpływu na ilość uzyskanych plonów.
Przeprowadzone w terenie testy wykazały, że orka płytsza o 8 cm skutkuje oszczędnością paliwa o 26%.
Zazwyczaj ciągle się spieszymy, jednak zmniejszenie prędkości na drodze o 10 km/h może przynieść znaczne oszczędności paliwa w skali roku, zwłaszcza jeśli odległość do pokonania między gospodarstwem a polami jest spora.
Mimo pięciu lub sześciu minut zyskanych na każdym przejeździe, ostatecznie to jednak mniejsze zużycie paliwa najmocniej zaznaczy się w Twoim bilansie rocznym.
Siła trakcyjna potrzebna do wykonania orki ma bezpośredni wpływ na zużycie paliwa. Jeśli nieprawidłowo obliczysz przeniesienie obciążenia, ciągnik nie będzie zrównoważony, a jego moc nie zostanie w pełni wykorzystana.
Jeśli zwiększysz nacisk na oś odpowiednio do masy zamontowanego narzędzia, polepszy się przyczepność ciągnika do podłoża, a Ty unikniesz poślizgu i wykorzystasz maksymalną siłę trakcyjną zaczepu bez marnowania mocy silnika.
Aby pójść jeszcze dalej i zwiększyć przychody Twojej działalności, zapoznaj się z darmowym i obszernym e-Bookiem Bridgestone-agriculture, który szczegółowo wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w Twoim gospodarstwie.
Większość osób, które przeczytały ten artykuł, zaciekawił także artykuł poniżej:
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
Oddział w Polsce
ul. Postępu 18B
02-676, Warszawa
Polska