Zdecydowałeś się zwiększyć rozmiar kół Twojego ciągnika, aby poprawić jego osiągi, a w szczególności nośność, która dzięki odpowiednim oponom może wzrosnąć nawet o 35%.
Ale uwaga, jest kilka pułapek, których należy unikać, a które mogą Cię drogo kosztować...

zwiększenie rozmiaru opon ciągnika = większa wydajnośćZapewne wiesz, że zwiększając rozmiar kół i opon ciągnika, zwiększasz jego osiągi: opona będzie w mniejszym stopniu ubijać podłoże, ponieważ jej powierzchnia styku się powiększy. Z tego samego powodu zmniejszysz też poślizg, a zarazem zużycie paliwa. Przede wszystkim jednak obciążenie będzie mogło być znacznie większe, ponieważ objętość powietrza, jaką może pomieścić opona, jest proporcjonalna do ciężaru, jaki jest zdolna przenosić. W konsekwencji zamiana ogumienia na większe oznacza wzrost nośności.

Fabryczne wyposażenie Twojego ciągnika rzadko kiedy jest najbardziej wydajne, jest ono za to po prostu najtańsze dla producenta. Jeśli więc Twoje narzędzia są ciężkie i musisz pracować w każdych warunkach pogodowych na miękkim lub trudnym podłożu, najlepszym rozwiązaniem jest zwiększenie średnicy tylnego koła do maksimum.

UWAGA, jeżeli średnica koła musi zostać maksymalnie zwiększona, warto użyć minimalnej średnicy obręczy, aby mieć pewność, że objętość powietrza zostanie rzeczywiśćie zwiększona. To właśnie dlatego wybór opony ma tutaj kluczowe znaczenie.

zwiększenie nośności dzięki oponom ciągnikowym

Dwie identyczne opony będą miały bardzo różną nośność, w zależności od ich jakości. Tania opona do traktora lub opona rolnicza z dyskontu może wydawać się atrakcyjna z cenowego punktu widzenia, ale nie dorównuje oponom oznaczonym symbolem technologii IF VF lub VF, które zostały zaprojektowane z materiałów zapewniających bardzo wysoki stopień odkształcenia ścian bocznych, a tym samym mogą zapewnić o 35% większą nośność.

Ostatecznie to rodzaj wykonywanej pracy będzie przesądzał o pożądanej szerokości opon. W przypadku orki, im szersze zastosujemy ogumienie, tym lepszy będzie miało ono kontakt z glebą i tym większa będzie siła trakcyjna ciągnika.

Jeśli jednak ciągnik musi przejechać przez międzyrzędzia upraw podczas oprysków, szerokość kół powinna być znacznie mniejsza.

 

UWAŻAJ na zachowanie synchronizacji opon ciągników z napędem na 4 koła

Zachowaj synchronizację opon w przypadku napędu na cztery koła

Zachowaj synchronizację opon
w przypadku napędu na cztery koła


Po określeniu maksymalnej średnicy tylnych kół ciągnika i dobraniu do nich odpowiedniej opony rolniczej, należy obliczyć średnicę opony, jaką będzie trzeba zamontować z przodu, aby uniknąć problemów związanych z wadami synchronizacji osi przedniej z osią tylną.

Zasada doboru kół przewiduje, że ich synchronizacja powinna się mieścić w granicach od 0 do 3%. Przy tych wartościach procentowych będzie ona optymalna i pozwoli ciągnikowi na uzyskanie pełnej mocy, a osie napędowe będą pracowały w idealnej harmonii.

 

Konsekwencje braku dobrej synchronizacji kół

Co się dzieje, jeśli synchronizacja przekracza 4 do 5 procent?

Oś tylna hamuje oś przednią ciągnika, a oś przednia jest poddawana zbyt dużym obciążeniom mechanicznym. Pojawiają się problemy z kierowaniem pojazdem, a przednie opony ciągnika zużywają się znacznie szybciej niż tylne.

Co się dzieje, jeśli synchronizacja jest ujemna i wynosi mniej niż 0 procent?

Oś tylna pcha wtedy oś przednią ciągnika, a oś przednia traci swoją wydajność, przekładnia natomiast ulega uszkodzeniu i dochodzi do bardzo silnego poślizgu kół tylnych.

Konsekwencje nieodpowiedniej synchronizacji
Konsekwencje nieodpowiedniej synchronizacji

 

Jak obliczyć moją synchronizację

Równanie to jest stosunkowo proste: najpierw należy znaleźć w danych producenta ciągnika liczbę określającą „Przełożenie mechaniczne osi przedniej”.

Następnie należy postępować według poniższego wzoru:

(Obwód toczenia PRZEDNIEJ osi - pomnożony przez - Przełożenie mechaniczne PRZEDNIEJ osi - minus - Obwód toczenia TYLNEJ osi) podzielony przez - Obwód toczenia TYLNEJ osi - pomnożony przez 100
PRZYKŁAD OBLICZENIA
  • Dla osi PRZEDNIEJ:
    600/65/R28 o obwodzie toczenia przodu wynoszącym 4450 mm.
  • Dla osi TYLNEJ:
    650/75/R38 o obwodzie toczenia tyłu wynoszącym 5760 mm.
  • Przełożenie mechaniczne PRZEDNIEJ osi ciągnika wynosi 1,325.
SPOSÓB OBLICZENIA SYNCHRONIZACJI BĘDZIE NASTĘPUJĄCY:
((4450 × 1,325) − 5760) ÷ 5760) × 100 = 2,36%

W tym przypadku synchronizacja kół jest dobra, a wydajność ciągnika będzie optymalna przy zastosowaniu kół większych niż zamontowane fabrycznie.

 


Aby pójść jeszcze dalej i zwiększyć przychody Twojej działalności, zapoznaj się z darmowym i obszernym e-Bookiem Bridgestone-agriculture, który szczegółowo wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w Twoim gospodarstwie.

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.