Zazwyczaj używasz opon ciągnikowych tak długo, jak to możliwe, ponieważ ich wymiana jest dużym wydatkiem, a każdy z nas ma inne priorytety finansowe w zarządzaniu gospodarstwem: nawozy, nasiona, pasze, paliwo...
Jednak po osiągnięciu pewnego poziomu zużycia, opony ciągnika mogą stać się niebezpieczne dla Ciebie i Twojego gospodarstwa, dlatego poniżej podpowiadamy, co możesz zrobić, aby mieć pewność, że opony nie zawiodą Cię w polu…

Uwaga na niebezpieczne zużycie opon ciągnikaPamiętaj, że opona jest jedynym elementem łączącym pojazd z podłożem i właśnie dlatego jest tak ważna.

Zbyt mocno zużyte opony to nie tylko konieczność kupna nowego kompletu i straty związane z ubiciem gleby, ale także ryzyko dalszych, znacznych kosztów finansowych. Dlatego kluczowa jest ciągła obserwacja opon i szybkie reagowanie na oznaki ich nieprawidłowego zużycia.

 

Jak rozpoznać poziom zużycia opony kwalifikujący ją do wymiany?

Możesz wybrać pozostawienie opon na ciągniku do czasu ich całkowitego zużycia, ponieważ uznajesz to za rozwiązanie oszczędnościowe, lub wymienić opony po osiągnięciu przez nie limitu zużycia określonego przez producenta.
Ten drugi wybór może wydawać się droższy, ale na dłuższą metę jest o wiele bardziej korzystny. Sprzedając zużytą oponę po przekroczeniu progu zużycia na rynku wtórnym w dobrej cenie i decydując się na nową oponę, która chroni glebę i zwiększa siłę trakcyjną pojazdu przy mniejszym zużyciu paliwa, przekonasz się, że to drugie rozwiązanie jest najlepszym sposobem na utrzymanie maksymalnej wydajności zaczepu.

Najprostszym wskaźnikiem zużycia opon ciągnikowych jest wysokość klocków (lub kolców) na bieżniku. Przyjmując wysokość klocków nowej opony jako punkt odniesienia, można uznać, że przy o 50% mniejszych klockach opona jest zużyta i zaczyna tracić swoje zdolności trakcyjne.

Jeśli opona po kupnie ma bieżnik o wysokości 60 mm, przy wysokości 30 mm będzie zużyta. Sprzedając ją na rynku wtórnym przy takim stopniu zużycia, będziesz mógł uzyskać za nią dobrą cenę, która zwróci Ci częściowo koszty nowych opon.

A jeśli zużycie opon jest nierównomierne?

W takim wypadku trzeba najpierw ustalić przyczynę nierównomiernego zużycia, aby uniknąć powtórzenia się tego zjawiska na nowych oponach. Przyczyn może być wiele: zużycie związane z problemem mechanicznym, układem kierowniczym, ciśnieniem i nie tylko… Dopiero po rozwiązaniu problemu można wymienić komplet opon, aby zapewnić bardziej regularne zużycie.

 

Jakie są najczęstsze oznaki zużycia opon?

Wybrzuszenie ściany bocznej opony

Wybrzuszenie opony

Wybrzuszenie boku opony


Pojawienie się nawet niewielkiego wybrzuszenia podczas pompowania opony jest wskazówką, której nie należy przeoczyć. Wybrzuszenie pojawia się na ścianie bocznej opony właśnie podczas pompowania. Jeśli tak się stanie, jest to znak, że struktura opony została uszkodzona, co może być spowodowane przez kamień, korzeń, gałąź lub uderzenie boczne.

Każda opona rolnicza posiada wewnętrzną siatkę tekstylną lub metalową, która stanowi stalowe opasanie pozwalające oponie na wytrzymanie nacisku i utrzymanie przenoszonego obciążenia. Podczas pompowania pod wpływem ciśnienia w uszkodzonej oponie powietrze wydostaje się poza tę strukturę, a następnie powstrzymywane jest wyłącznie przez opór gumy.

UWAGA! Wybrzuszenie nie nadaje się do naprawienia, a opona może rozerwać się w każdej chwili, niezależnie od tego, czy zaczep jest obciążony czy nie, czy jedzie na drodze czy na polu, także przy małej prędkości lub nawet podczas postoju. Rozerwanie może nastąpić także przy długotrwałym wystawieniu na działanie słońca.

Przecięcia na bieżniku lub ścianie bocznej opony

Pęknięcie noska klocka na oponie ciągnika

Pęknięcie noska klocka na oponie


W oponach ciągnikowych można zauważyć wiele widocznych przecięć. Niektóre z nich nie mają większego znaczenia, podczas gdy inne wymagają wymiany opon w celu uniknięcia wypadku.

Lekkie przecięcia na górnej części klocków lub na ich spodzie nie stanowią z reguły problemu. Inaczej ma się w przypadku przecięć ścian bocznych lub wewnętrznej struktury opony, które są znacznie bardziej problematyczne.

Jeśli zauważy się bardzo głębokie przecięcie w dowolnym miejscu opony, nawet przy niewielkiej utracie ciśnienia należy zdjąć oponę, aby upewnić się, że jej struktura nie została naruszona.

 

Wymiana opon rolniczych zawczasu kosztuje mniej niż wezwanie holownika

Uszkodzenie opony przyczepy rolniczej

W rzeczywistości, na wymianie opon w ciągniku lub przyczepie możesz sporo zaoszczędzić, ponieważ unieruchomienie zaczepu na drodze lub przewrócenie pojazdu pociąga za sobą koszty znacznie wyższe niż komplet opon, nie wspominając o realnym ryzyku dla zdrowia, a tym samym dla działalności gospodarstwa rolnego.

 


Aby pójść jeszcze dalej i zwiększyć przychody Twojej działalności, zapoznaj się z darmowym i obszernym e-Bookiem Bridgestone-agriculture, który szczegółowo wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w Twoim gospodarstwie.

Pobierz przewodnik: Zwiększ rentowność Twojej działalności

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.