Poprawne rozłożenie ciężaru na oponach ciągnika jest niezbędne do wydajnej pracy.

Ciągnik z nadmiernym obciążeniemRozkład obciążenia, tj. masa przypadająca na każdą z osi, warunkuje:

    1. Twoją siłę trakcyjną.
    2. Stopień ochrony gleby i dobry rozwój upraw.
    3. Mniej lub bardziej szybkie zużywanie się opon ciągnika.
    4. Ogólną równowagę zaczepu, a tym samym bezpieczeństwo użytkownika i prawidłową ochronę sprzętu. Przeciążenie osi może mieć poważne konsekwencje...

 

Jakie są konsekwencje nadmiernego obciążenia opon ciągnikowych?

Nadmierne obciążenie opon ciągnikaTwoje opony rolnicze są jedynym łącznikiem między ciągnikiem a podłożem. Jeżeli przeładujesz przyczepę lub zamontujesz ciężkie narzędzia, masa ciągnika spowoduje zmiażdżenie opony.

Gdy podłoże jest twarde, klocki bieżnika opony będą się uginać pod wpływem siły trakcji aż do momentu, w którym mogą się zerwać. Jeśli z powodu zbytniego obciążenia na ścianach bocznych opony uwidocznią się odkształcenia związane z nadmiernym ugięciem, zwiększy to ryzyko wewnętrznych uszkodzeń karkasu.

Konsekwencje przeciążenia zaczepu mogą być wielorakie i poważne. Zagęszczenie gleby na działkach, które może stopniowo zmniejszyć wydajność Twojej pracy, jest najmniej groźną z nich. Pamiętaj, że pierwszym widocznym skutkiem przeciążenia opon będzie ich przyspieszone zużycie.

Transport drogowy jest w przypadku przeciążenia najbardziej niebezpieczną z sytuacji, ponieważ w razie konieczności nagłego hamowania opony mogą nie mieć oczekiwanej zdolności reagowania, co niejednokrotnie prowadzi do bardzo groźnych wypadków.

 

Jak określić indeks maksymalnego obciążenia

Często trudno jest ustalić z całą pewnością maksymalną masę, jaką mogą wytrzymać opony ciągnika...
W jaki sposób możesz się upewnić, że nie przekraczasz maksymalnego obciążenia, jakie mogą wytrzymać Twoje opony?
Jaką masę należy umieścić z przodu ciągnika, aby zrekompensować ciężar narzędzia bez przekraczania maksymalnej nośności ogumienia?
Te wszystkie pytania warto sobie zadać, aby uniknąć zniszczenia kompletu opon po roku użytkowania.

Indeks maksymalnego obciążenia, inaczej indeks nośności, jest podany na oponach ciągnika. Z reguły jest to liczba mieszcząca się w przedziale od 75 do 190, podana wraz z symbolem prędkości, który występuje pod postacią jednej litery lub litery i cyfry, np.: A1, A2, ...... A8, B, C, .... G, odpowiadających określonej prędkości.

Oznaczenie indeksu nośności opony rolniczej

Producenci opon dostarczają swoim klientom tabelę indeksów, która umożliwia poznanie dokładnego ciężaru odpowiadającego danej wartości indeksu oraz uzyskanie optymalnej prędkości. Ciężar ten stanowi maksymalne obciążenie każdej opony, którego nie należy nigdy przekraczać.

 

Dlaczego muszę zwiększyć rozmiar opon, jeśli chcę zwiększyć obciążenie?

Fabryczne wyposażenie Twojego ciągnika rzadko kiedy ma najlepsze osiągi, jest po prostu najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem, wybranym przez producenta.

Jeśli więc Twoje narzędzia są ciężkie i musisz pracować w każdych warunkach pogodowych na miękkim lub trudnym podłożu, najlepszym wyjściem będzie zwiększenie do maksimum średnicy tylnego koła. Obciążenie można wtedy śmiało zwiększyć, ponieważ objętość powietrza w oponie jest proporcjonalna do ciężaru, który może ona udźwignąć.

Wraz ze wzrostem rozmiaru opony zwiększa się objętość powietrza, co powoduje, że można zwiększyć jej obciążenie.

 

Jak radzić sobie z przenoszeniem obciążenia na opony ciągnika?

Całkowita masa ciągnika i zamontowanych na nim narzędzi wywiera na opony znaczną siłę. Siła ta jest następnie przenoszona na podłoże i w zależności od ciśnienia powietrza w oponach w mniejszym lub większym stopniu powoduje jego ubijanie:

  • Jeżeli przeniesienie obciążenia jest znaczne, należy przywrócić równowagę układu zaczep-podłoże poprzez zwiększenie ciśnienia w oponach, aby uniknąć nadmiernego ubicia gleby.
  • Jeśli jednak ciśnienie w ogumieniu będzie zbyt wysokie, również spowoduje to nadmierne zagęszczenie ziemi uprawnej i powstawanie kolein.

 

Równomierne rozkładanie obciążenia

Ciężar rozkłada się zasadniczo zgodnie z charakterystyką opon: jeśli opony mają ten sam rozmiar, będą przenosić takie samo obciążenie.

W przypadku ciągników z napędem na dwa koła minimum 20% całkowitej masy ciągnika musi spoczywać na przedniej osi.

W ciągniku z nierównomiernym napędem na cztery koła rozkład masy powinien być zgodny z następującym schematem: 40% z przodu i 60% z tyłu. Jeżeli zamontowane narzędzie powoduje duże przeniesienie obciążenia na koła tylne, konieczne będzie zrównoważenie ciężaru za pomocą dodania obciążnika z przodu.

 


Aby pójść jeszcze dalej i zwiększyć przychody Twojej działalności, zapoznaj się z darmowym i obszernym e-Bookiem Bridgestone-agriculture, który szczegółowo wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w Twoim gospodarstwie.

Pobierz przewodnik: Zwiększ rentowność Twojej działalności

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.