Zdecydowałeś się zwiększyć rozmiar kół Twojego ciągnika, aby poprawić jego osiągi, a w szczególności nośność, która dzięki odpowiednim oponom może wzrosnąć nawet o 35%.
Ale uwaga, jest kilka pułapek, których należy unikać, a które mogą Cię drogo kosztować...
Zapewne wiesz, że zwiększając rozmiar kół i opon ciągnika, zwiększasz jego osiągi: opona będzie w mniejszym stopniu ubijać podłoże, ponieważ jej powierzchnia styku się powiększy. Z tego samego powodu zmniejszysz też poślizg, a zarazem zużycie paliwa. Przede wszystkim jednak obciążenie będzie mogło być znacznie większe, ponieważ objętość powietrza, jaką może pomieścić opona, jest proporcjonalna do ciężaru, jaki jest zdolna przenosić. W konsekwencji zamiana ogumienia na większe oznacza wzrost nośności.
Fabryczne wyposażenie Twojego ciągnika rzadko kiedy jest najbardziej wydajne, jest ono za to po prostu najtańsze dla producenta. Jeśli więc Twoje narzędzia są ciężkie i musisz pracować w każdych warunkach pogodowych na miękkim lub trudnym podłożu, najlepszym rozwiązaniem jest zwiększenie średnicy tylnego koła do maksimum.
Dwie identyczne opony będą miały bardzo różną nośność, w zależności od ich jakości. Tania opona do traktora lub opona rolnicza z dyskontu może wydawać się atrakcyjna z cenowego punktu widzenia, ale nie dorównuje oponom oznaczonym symbolem technologii IF VF lub VF, które zostały zaprojektowane z materiałów zapewniających bardzo wysoki stopień odkształcenia ścian bocznych, a tym samym mogą zapewnić o 35% większą nośność.
Ostatecznie to rodzaj wykonywanej pracy będzie przesądzał o pożądanej szerokości opon. W przypadku orki, im szersze zastosujemy ogumienie, tym lepszy będzie miało ono kontakt z glebą i tym większa będzie siła trakcyjna ciągnika.
Jeśli jednak ciągnik musi przejechać przez międzyrzędzia upraw podczas oprysków, szerokość kół powinna być znacznie mniejsza.
Zachowaj synchronizację opon
w przypadku napędu na cztery koła
Po określeniu maksymalnej średnicy tylnych kół ciągnika i dobraniu do nich odpowiedniej opony rolniczej, należy obliczyć średnicę opony, jaką będzie trzeba zamontować z przodu, aby uniknąć problemów związanych z wadami synchronizacji osi przedniej z osią tylną.
Zasada doboru kół przewiduje, że ich synchronizacja powinna się mieścić w granicach od 0 do 3%. Przy tych wartościach procentowych będzie ona optymalna i pozwoli ciągnikowi na uzyskanie pełnej mocy, a osie napędowe będą pracowały w idealnej harmonii.
Oś tylna hamuje oś przednią ciągnika, a oś przednia jest poddawana zbyt dużym obciążeniom mechanicznym. Pojawiają się problemy z kierowaniem pojazdem, a przednie opony ciągnika zużywają się znacznie szybciej niż tylne.
Oś tylna pcha wtedy oś przednią ciągnika, a oś przednia traci swoją wydajność, przekładnia natomiast ulega uszkodzeniu i dochodzi do bardzo silnego poślizgu kół tylnych.
Równanie to jest stosunkowo proste: najpierw należy znaleźć w danych producenta ciągnika liczbę określającą „Przełożenie mechaniczne osi przedniej”.
Następnie należy postępować według poniższego wzoru:
W tym przypadku synchronizacja kół jest dobra, a wydajność ciągnika będzie optymalna przy zastosowaniu kół większych niż zamontowane fabrycznie.
Aby pójść jeszcze dalej i zwiększyć przychody Twojej działalności, zapoznaj się z darmowym i obszernym e-Bookiem Bridgestone-agriculture, który szczegółowo wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w Twoim gospodarstwie.
Większość osób, które przeczytały ten artykuł, zaciekawił także artykuł poniżej:
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
Oddział w Polsce
ul. Postępu 18B
02-676, Warszawa
Polska