Zapewne wiesz, że przed rozpoczęciem długiego dnia pracy wskazane jest sprawdzenie ciśnienia w oponach ciągnika. Z powodu braku czasu często zapominamy o tej szybkiej czynności, co niesie za sobą konsekwencje dla wyników Twojej pracy, z których często nie zdajesz sobie sprawy.

Prawidłowa regulacja ciśnienia w oponach ciągnikowychJak przestać tracić czas na regulację i kontrolę ciśnienia w oponach bez utraty wydajności i bez uszczerbku dla gleby na polach?

Czy regulacja ciśnienia w oponach ciągnika jest aż tak ważna?

Ciśnienie w oponie rolniczej nie jest nadane raz na zawsze, może ono ulegać wahaniom w zależności od przenoszonego obciążenia, temperatury zewnętrznej, stanu zużycia opony, ale także w związku z danym zastosowaniem: ma na nie wpływ rodzaj uprawianej gleby, stopień nagrzania opony podczas pracy itp.

W praktyce ciśnienie w oponach bez przerwy rośnie lub maleje.

Co się stanie, jeśli ciśnienie w oponach będzie zbyt niskie?

Spowoduje to odbijanie się opony od podłoża, co może skończyć się nieprawidłowym zużywaniem się barków i klocków bieżnika, ale także nagrzewaniem się elementów konstrukcyjnych, co może skutkować odklejaniem się części gumowych od nylonowych.

Zmniejszenie ciśnienia oczywiście pozwoli Ci lepiej chronić podłoże, jednak uważaj na to, ponieważ zbyt niskie ciśnienie spowoduje także przedwczesne zużycie wewnętrznej struktury opony.

A co, jeśli opona będzie za mocno napompowana?

Zmniejszy to jej ślad na podłożu, redukując powierzchnię pochłaniającą drgania i zwiększając w ten sposób ubicie gleby. Nadmierne napompowanie opony rolniczej prowadzi również do zużycia bieżnika i przyczynia się do gorszego prowadzenia, co zwiększa ryzyko wypadków, w tym wypadnięcia z drogi przy dużych prędkościach jazdy.

NIEDOPOMPOWANIE PRZEPOMPOWANIE
  • Utrata siły trakcyjnej
  • Nieprawidłowe przedwczesne zużycie
  • Rozklejanie się elementów opony
  • Zmniejszony komfort jazdy
  • Mniejsza powierzchnia śladu oznacza mniejszą siłę trakcyjną
  • Zmniejszona odporność na uderzenia
  • Niebezpieczeństwo uszkodzeń mechanicznych
  • Nadmierne zagęszczanie gleby
  • Zmniejszony komfort jazdy

 

Jakie są konsekwencje nieodpowiedniego ciśnienia w oponach dla mojej gleby i wydajności pracy?

Regulacja ciśnienia w oponach jest niezbędną czynnością, pozwalającą uniknąć zagęszczenia gleby.

Niestety, jeśli w oponach jest nieodpowiednie ciśnienie, do zagęszczenia dochodzi już po pierwszym przejeździe maszyny po polu.

Ubicie gleby może być tylko powierzchowne, co zazwyczaj jest spowodowane nieodpowiednim ciśnieniem w oponach (zbyt wysokie ciśnienie). Aby tego uniknąć, powinieneś regularnie ustawiać ciśnienie w oponach pomiędzy drogą a polem.

Ubicie gleby może być również głębsze z powodu nieodpowiedniego ciśnienia w oponach (zbyt wysokie ciśnienie) w połączeniu ze zbyt dużym naciskiem na oś.

Zbytnie zagęszczenie gleby utrudnia rozwój korzeni roślin i wchłanianie wody, co w niektórych przypadkach prowadzi do zmniejszenia plonów z hektara o 20 do 50%.

Przepompowanie prowadzi również do powstawania kolein w mokrej glebie, co pociąga za sobą konieczność dodatkowych prac w celu przywrócenia pola do stanu pierwotnego. Poza tym zagęszczenie gleby prowadzi do zwiększenia poślizgu, co skutkuje słabym samooczyszczaniem się opony oraz wyższymi kosztami paliwa.

Zmiana ciśnienia w oponie o 0,25 bara (na przykład zejście z 1,25 do 1 bara) zmniejszy współczynnik poślizgu o połowę, z 30 do 15%!

opona z nieprawidłowym ciśnieniemopona z prawidłowym ciśnieniem

Powyższe zdjęcia pokazują użycie opony z różnym ustawieniem ciśnienia w tych samych warunkach.
Wniosek dotyczący stopnia poślizgu opony przed i po zmianie ciśnienia z 1,25 do 1 bara: Dostosowane ciśnienie w oponie zmniejsza poślizg kół.

 

Kiedy należy zwiększyć, a kiedy zmniejszyć ciśnienie w oponach? Jak to robić?

Kontrola i regulacja ciśnienia może czasami wydawać się uciążliwa, ale w rzeczywistości istnieją proste systemy i narzędzia, które można z powodzeniem wykorzystać.

opona ciągnikowa bez powietrza

Pierwszą rzeczą, którą należy sprawdzić, jest to, czy opony są zgodne z wymaganiami maszyny i czy zostały prawidłowo zamontowane.

  • Zawsze należy stosować się do zaleceń producenta dotyczących parametrów ciśnienia. Niektórzy producenci, tacy jak Firestone i Bridgestone, oferują łatwe w użyciu, intuicyjne aplikacje na tablety i smartfony, dzięki którym można dostosować ciśnienie za pomocą kilku kliknięć:
    › Pobierz bezpłatną aplikację FIRESTONE AG na Androida lub iPhone'a
    › Pobierz bezpłatną aplikację BRIDGESTONE na Androida lub iPhone'a

  • Powinieneś także dokładnie określić przenoszone przy danej pracy obciążenia. Ciśnienie w oponach powinno odpowiadać danemu obciążeniu.

  • Ciśnienie powinno być także dostosowane do rodzaju podłoża, czyli inne do pracy na polu, a inne na drodze. Aby zoptymalizować opony pod kątem intensywnego użytkowania na drodze, zaleca się precyzyjne dostosowanie ciśnienia roboczego w celu ograniczenia oporów toczenia.

  • Pamiętaj także, że prędkość jazdy determinuje osiągi opony, ponieważ prawidłowe ciśnienie w standardowej oponie jest wypadkową prędkości dla danego obciążenia.

 

Konstrukcja opony niskociśnieniowej VF nawet przy dużym obciążeniu pozwoli Ci na utrzymanie takiego samego ciśnienia w polu i na drodze

Możliwość pominięcia czynności ustawiania ciśnienia w oponach to prawdziwa zaleta, która pozwala zaoszczędzić czas w skali dnia pracy.

Opony wykonane w technologii VF dają zaczepowi większą nośność i pozwalają na pominięcie składowej, jaką jest prędkość jazdy. Umożliwiają jazdę z niskim ciśnieniem dostosowanym do obciążenia niezależnie od prędkości.

Opona VF VT-Tractor = oszczędność czasu

Opony VF oferują zatem możliwość utrzymywania jednakowego ciśnienia dla danego obciążenia, bez względu na prędkość jazdy.

Aby wzrost nośności opon nie wpłynął negatywnie na strukturę gleby, polepszono elastyczność ich ścian bocznych w celu poszerzenia śladu. Pozwala to na użytkowanie opon przy jeszcze niższym ciśnieniu roboczym, od 0,8 do 1,2 bara, niezależnie od prędkości jazdy.

Wpływ na glebę opon IF, VF i opon standardowych

duża powierzchnia śladu to lepsze rozłożenie obciążenia

DUŻA POWIERZCHNIA ŚLADU =
ochrona gleby, mniejsze ubicie
i lepsze plony!


Bezpośrednią konsekwencją stosowania opon niskociśnieniowych jest znaczne zmniejszenie ugniatania gleby i lepszy rozwój systemu korzeniowego roślin. Nawet przy większym obciążeniu opona będzie się słabiej zapadać, dzięki czemu przyczyni się do ochrony gleby. W mniejszym stopniu naruszona przejazdami maszyn rolniczych gleba będzie się lepiej nadawała do dalszych prac.

Za każdym razem pracuj z właściwym ciśnieniem w oponach ciągnikowych, to jest naprawdę bardzo ważne. Dobrze ustawione ciśnienie redukuje poślizg, zwiększa wydajność pracy i zapewnia lepsze plony dzięki ochronie systemu korzeniowego roślin.

Wyposażenie Twojego ciągnika w szersze opony VF o dużej średnicy, na przykład w opony VT-Tractor, lub ewentualnie w koła bliźniacze z oponami VF zwiększy wydajność pracy, co z nawiązką zrekompensuje koszty zakupu nowych opon niskociśnieniowych.

 


Aby pójść jeszcze dalej i zwiększyć przychody Twojej działalności, zapoznaj się z darmowym i obszernym e-Bookiem Bridgestone-agriculture, który szczegółowo wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w Twoim gospodarstwie.

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.