Wiesz zapewne, że najlepiej jest nie wywierać zbyt dużego nacisku na podłoże, ponieważ prowadzi to do ubicia gleby na polach uprawnych i ogranicza rozwój systemów korzeniowych roślin.

niedopompowanie opony ciągnikaW praktyce im wyższe ciśnienie powietrza w oponach, tym bardziej ciągnik zagłębia się w miękkie podłoże, aż do momentu, w którym opór ziemi skompensuje siłę wywieraną przez ciężar maszyny.

Czy zatem stałe zaniżanie ciśnienia w oponach jest dobrym rozwiązaniem, pozwalającym uniknąć szkodliwego dla wydajności upraw ubijania gleby?

Otóż wcale nie, a wręcz przeciwnie, to jest nawet odradzane...

Jeśli używasz zwyczajnych opon rolniczych, które nie są przeznaczone do pracy z niskim ciśnieniem, takich jak dyskontowe lub najtańsze dostępne opony rolnicze, czy też opony markowe, ale z tańszych serii (produkcja po kosztach), możesz ostatecznie zapłacić wysoką cenę za niedobór ciśnienia. Dlaczego? Zobacz sam:

 

Czy warto stosować zaniżone ciśnienie w oponach ciągnikowych dla ochrony gleby?

Wysokie ciśnienie w oponach pogłębia ugniatanie gleby na miękkim podłożu, sprzyja powstawaniu kolein, w których nie rosną rośliny, a także zwiększa opory toczenia. Innymi słowy, wysokie ciśnienie zmniejsza wydajność mechaniczną i ilość plonów. Zarówno opona, jak i gleba są podatne na odkształcenia, tzn. opona się spłaszcza, a gleba się ugniata, dopóki obie przeciwstawne, wywierane przez nie siły nie zadziałają w takim stopniu, aby się zrównoważyć.

Obniżając ciśnienie w oponie, zwiększasz jej powierzchnię i dzięki temu redukujesz ubicie gleby. Jednakże każda opona ma swoje własne parametry i jeśli producent podaje minimalne ciśnienie, poniżej którego nie można zejść, znaczy to, że konstrukcja opony na to nie pozwala.

Jeżeli zaoszczędziłeś w tym względzie podczas wymiany opon i wybrałeś tanią lub dyskontową oponę do ciągnika, jej karkas i materiał, z którego wykonane są ściany boczne, nie są skonstruowane tak, aby ulegać nadmiernym odkształceniom. Nawet w przypadku tanich opon ściany boczne to delikatny obszar, który nie powinien mieć kontaktu z podłożem.

 

Kilka zagrożeń związanych z regularną pracą na oponach ze zbyt niskim ciśnieniem:

1. Nagłe przebicia

Opona, w której ciśnienie jest znacznie niższe niż zalecane, może ulegać wewnętrznym uszkodzeniom, które nie zawsze są widoczne na zewnątrz, a co gorsza mogą wystąpić nawet po wyregulowaniu ciśnienia.

Kiedy opona naciska na podłoże, krawędź jej ściany bocznej na styku z bieżnikiem dotyka podłoża i ulega takiemu samemu tarciu i zużywaniu jak bieżnik, który jest chroniony dzięki odpowiedniej grubości i strukturze. Kamienie, korzenie lub gałęzie mogą spowodować nacięcie, które łatwo doprowadzi do nagłego przebicia opony, zatrzymania maszyny, co narazi Cię na poniesienie wielu niepotrzebnych kosztów.

Pod wpływem wzrostu prędkości podczas jazdy na drodze niedopompowanie może prowadzić do wzrostu temperatury wewnątrz opony, co w przypadku dłuższej trasy może również skończyć się nagłym przebiciem opony, zwłaszcza jeśli jej karkas jest osłabiony.

2. Nieodwracalne uszkodzenia karkasu

pęknięcie kapy butylowej w oponie ciągnikowej
Pęknięcie kapy butylowej

Opona nie nadaje się do użytku


Niedopompowana opona nie zachowuje swojego pierwotnego kształtu.
Podczas jazdy taka opona płaszczy się zatem w charakterystyczny sposób, powodując zbyt duże odkształcenie karkasu.

W takim wypadku niedopompowanie powoduje nieodwracalne uszkodzenia na poziomie karkasu, czyli w strukturze opony.

Jeśli kapa butylowa pęknie (zobacz zdjęcie), opony nie będą się już nadawały do użytku.

rozerwanie kapy butylowej opony ciągnika
Częste niedopompowanie

Pęknięcie warstw wzmacniających karkasu


Zbyt niskie ciśnienie w oponach prowadzi do postępującego zużycia i ścierania warstw wzmacniających karkasu na krawędzi z obręczą z powodu nadmiernego ruchu i zginania ściany bocznej.

Pęknięcie nastąpi wówczas na poziomie warstw wzmacniających karkasu (patrz zdjęcie) i konieczna będzie wymiana opon.

3. Żywotność opony krótsza o 25%

Na drodze opona nagrzewa się pod wpływem działania ściernych nawierzchni, co powoduje, że guma mięknie, a jej żywotność skraca się o 25%.

Niedopompowane opony odbijają się od podłoża, co powoduje nieprawidłowe zużycie barków i klocków bieżnika (zużywa się co drugi klocek). Podobnie, jeśli zauważysz zwiększone zużycie tylnych powierzchni klocków, jest to znak, że zbyt często jeździsz z niedopompowanymi oponami lub że masz za duże obciążenie, które ostatecznie ma taki sam wpływ na opony jak zbyt niskie ciśnienie.

4. Mniejsza stabilność hamowania i pokonywania zakrętów na drodze lub podczas prac z dużym ładunkiem

Przy zbyt niskim ciśnieniu zmniejsza się zarówno trakcja, jak i stabilność zaczepu na zakrętach. Dzieje się tak dlatego, że opona ulega deformacji, która nie może zostać skompensowana przez ciśnienie, co prowokuje w rezultacie tendencję do nadmiernego spłaszczania się. Wpływa to na stabilność podczas hamowania, zwłaszcza jeśli przewozisz spore ładunki. Jeśli Twój zaczep jest przeciążony, ryzyko wypadku przy jeździe z niedopompowanymi oponami znacznie wzrasta

5. Wzrost spalania paliwa

Podczas jazdy na drodze, powierzchnia styku niedopompowanej opony rolniczej z nawierzchnią będzie większa niż zwykle, a opór toczenia wzrośnie, co spowoduje straty paliwa poprzez zwiększenie jego całkowitego zużycia o 5%, a nawet więcej, jeśli będziesz często jeździł utwardzonymi drogami.

Aby skutecznie chronić glebę, nie szkodząc przy tym oponie, należy używać opon niskociśnieniowych, które są przeznaczone do tego typu pracy i odporne na odkształcenia.

 

Twoim rozwiązaniem jest technologia Opon IF i VF

W ostatnich latach dzięki wzmocnionym konstrukcjom radialnym technologie opon rolniczych niesłychanie się rozwinęły.

Powstały dzięki nim opony z karkasem typu IF (Improve Flexion, czyli wysokie ugięcie) lub VF (Very Improve Flexion, czyli bardzo wysokie ugięcie), które zostały zaprojektowane na mocnych konstrukcjach stalowych oraz mają bardziej miękkie, ale jednocześnie niezwykle wytrzymałe ściany boczne.

 

4 dodatkowe powody, dla których warto wybrać opony VF

1. Opony w technologii VF mają znacznie większą nośność

Na poparcie tego stwierdzenia wystarczy nam proste obliczenie: opona IF będzie w stanie udźwignąć do 20% większe obciążenie niż opona standardowa, a opona VF poprawi ten wynik aż do 40%, przy tej samej prędkości i dystansie do pokonania.

2. Nie wymagają ciągłej regulacji ciśnienia

Istotną zaletą opon technologicznych jest to, że dzięki nim znika kłopot z nieprawidłowym ciśnieniem w oponach: zmiana ciśnienia w oponach nie jest już konieczna przy zmianie podłoża ani przy dużych wahaniach prędkości. To prawdziwa oszczędność czasu i wygoda dla kierowców, którzy zawsze się spieszą i nie zawsze wiedzą, jakie ciśnienie należy zastosować na drodze, na zapadającym się lub kredowym podłożu.

Karkas wykonany w technologii VF może zejść poniżej 0,8 bara, podczas gdy standardowa opona rolnicza nie będzie w stanie pracować poniżej 1,2 bara.

3. Opony ciągnikowe VF chronią Twoją glebę

Nadmierne ubicie gleby jest jednym z głównych problemów rolników zajmujących się uprawą zbóż, a także właścicieli firm świadczących usługi rolnicze.

W zakresie agronomii i ochrony gleby, to co przede wszystkim oferują opony VF to niższe ciśnienie, które:

  • Ogranicza ubicie gleby
  • Równomiernej rozkłada ślad opony na podłożu
  • Zmniejsza ryzyko poślizgu.

4. Opony technologiczne gwarantują lepszą wydajność

Opona niskociśnieniowa to większa powierzchnia styku z podłożem oraz wyższy indeks nośności opon rolniczych. Nie ma wątpliwości, że opony rolnicze VF są gwarancją lepszej wydajności. Testy i próby ćwiczeniowe na polach wykazały, że technologia ta pozwala na oprysk większej ilości hektarów podczas jednego dnia pracy. Taki wzrost wydajności dodatkowo przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa.

 


Aby pójść jeszcze dalej i zwiększyć przychody Twojej działalności, zapoznaj się z darmowym i obszernym e-Bookiem Bridgestone-agriculture, który szczegółowo wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w Twoim gospodarstwie.

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.