Balastowanie ma na celu zwiększenie masy ciągnika dla zwiększenia przyczepności opon lub obniżenia środka ciężkości zaczepu podczas pracy z ciężkimi narzędziami lub przy silnej trakcji. Jaki spoób balastowania jest tak naprawdę najlepszy?

balastowanie ciągnika rolniczegoZbyt duża masa z przodu może spowodować złamanie przedniej osi, natomiast niewystarczająca masa ciągnika przyczynia się do powstawania nadmiernego poślizgu i spowalnia tym samym Twoją pracę, a w dodatku powoduje szybsze zużywanie się opon.

Wszystko wskazuje na to, że zalewanie opon ciągnika wodą jest jednym z najprostszych i najtańszych sposobów na prawidłowe balastowanie ciągnika bez ryzyka uszkodzeń mechanicznych.

Jak prawidłowo zalewać opony ciągnikowe wodą?

 

Balastowanie Twojego ciągnika jest konieczne, jeśli jest on zbyt lekki w stosunku do przewożonych narzędzi

Jeśli chcesz używać ciężkich narzędzi lub zwiększyć siłę trakcyjną zaczepu, na przykład podczas orki, musisz w tym celu zwiększyć masę ciągnika. Dzieje się tak dlatego, że zdolność trakcyjna maszyny jest bezpośrednio związana z jej masą. W dodatku balastowanie zwiększa przyczepność ciągnika oraz jego narzędzi.

Zmniejsza się też poślizg, co ogranicza szkody wyrządzane w glebie, zwiększa się wydajność pracy (wykonasz ją w krótszym czasie) i żywotność opon ciągnika (mniejsze zużycie klocków bieżnika).

Balastowanie jest zatem szczególnie przydatne podczas prac wymagających dużej siły trakcyjnej, zwłaszcza gdy gleba jest bardzo mokra i gdy pracujemy z dużym momentem obrotowym (podczas orki). Ciągnik musi wtedy poruszać się do przodu bez poślizgu, aby nie wygładzać i nie ubijać gleby.

 

W jaki sposób obliczyć odpowiedni balast i uniknąć nadmiernego ślizgania się opon rolniczych?

Nadmierny poślizg opon można wykryć, obserwując ślady pozostawione przez opony na podłożu. Jeśli ślad po klockach bieżnika nie jest dobrze widoczny lub jest znacznie głębszy niż rzeczywisty rozmiar klocków, oznacza to, że poślizg jest zbyt duży.

Gromadzenie się grudek ziemi między klockami bieżnika jest również oznaką dużego poślizgu kół i powoduje rzeczywistą utratę siły trakcyjnej zaczepu, co prowadzi do większego zużycia paliwa, a także do przedwczesnego zużycia opon rolniczych.

W celu określenia, czy ciągnik powinien być obciążony, czy nie, należy obliczyć współczynnik poślizgu.
Aby uzyskać wartość tego współczynnika, wystarczy przejechać traktorem określoną odległość (np. 100 m), podczas gdy druga osoba liczy obroty wykonane przez koło na tym dystansie. Następnie trzeba jeszcze obliczyć teoretyczną liczbę obrotów koła (przebyta droga / obwód koła).

Mając te dane, współczynnik poślizgu oblicza się według następującego wzoru:

formuła obliczania poślizgu

Idealnie byłoby, gdyby uzyskana wartość nie była wyższa nić 12-15%.

Balastowanie pomaga zmniejszyć współczynnik poślizgu, ponieważ zwiększa przyczepność i stabilność ciągnika. Może to być szczególnie przydatne, jeśli pracujesz na pochyłym terenie.

 

Kiedy należy stosować metalowe obciążniki?

Metalowe obciążniki sprawdzą się idealnie, jeśli chcesz dobrze rozłożyć obciążenie między przodem i tyłem ciągnika. W przypadku balastowania wodą równomierne rozłożenie obciążenia jest trudniejsze do uzyskania.

Poza tym, użycie obciążników daje Ci większe pole do manewru, ponieważ w celu uzyskania potrzebnej wagi możesz zastosować dowolną liczbę ciężarków. Montaż obciążników jest jednak pracochłonny, ponieważ ze względu na ich dużą masę wymaga użycia narzędzi podnoszących.

Żeby dodać dokładnie tyle masy, ile potrzeba, należy użyć wagi dla każdej osi i sprawdzić maksymalny indeks nośności opon rolniczych podany przez producenta.

UWAGA: Niektóre zbyt ciężkie narzędzia mogą nie pasować do masy ciągnika, nawet gdy go obciążymy. W tym wypadku rozwiązaniem może być zamontowanie podwójnych kół w celu utrzymania ciężaru i lepszego rozłożenia siły trakcyjnej.

ZASADY BALASTOWANIA OBCIĄŻNIKAMI METALOWYMI

Jeśli Twój ciągnik ma przewozić lub ciągnąć za sobą lekki ładunek, większość ciężaru powinna być przenoszona przez tylną oś. Jeśli jednak ładunek jest duży, ciężar powinien być rozłożony równomiernie na przednią i tylną oś.

Rozkład masy na przednią i tylną oś w %
  MAŁE OBCIĄŻENIE ŚREDNIE OBCIĄŻENIE DUŻE OBCIĄŻENIE
  Oś przednia Oś tylna Oś przednia Oś tylna Oś przednia Oś tylna
napęd na 2 koła 25% 75% 30% 70% 35% 65%
napęd na 4 koła 35% 65% 35% 65% 40% 60%

Metalowe obciążniki powinny być umieszczane jak najniżej na ciągniku, aby obniżyć jego środek ciężkości i ustabilizować zaczep.

 

Kiedy balastować opony ciągnika wodą?

Zawór powietrze/woda do opon ciągnikowychBalastowanie wodą ma wiele zalet, >ponieważ jest tańsze i prostsze niż balastowanie obciążnikami.
Balastowanie to powinno być stosowane na stałe, jeśli ciągnik jest zbyt lekki do pracy, którą chcesz wykonywać, ale pamiętaj o tym, że balast wodny nie zrównoważy obciążeń między przodem a tyłem ciągnika.

Po pierwsze należy sprawdzić kompatybilność ogumienia z balastem wodnym (patrz zalecenia producenta). W szczególności musi ono posiadać zawór powietrze/woda.

Do balastowania wodą opon rolniczych:

balastowanie opon rolniczych wodą
  • Ustaw oponę pionowo i obniż ciśnienie do 0,5 bara.
  • Ustaw oponę tak, aby zawór znalazł się na górze. W ten sposób powietrze będzie mogło uchodzić podczas napełniania wodą.
  • Napełniaj oponę mieszaniną wody i płynu zapobiegającego zamarzaniu do ¾ wysokości lub do poziomu zaworu. Uważaj na to, by proporcja płynu niezamarzającego była odpowiednia, tak aby uniknąć problemów w zimie.
  • Wyreguluj ciśnienie powietrza pozostałego w oponie.

Ponieważ w balastowanej wodą oponie jest mało powietrza, kontrola ciśnienia musi być częstsza. W dodatku balastowanie wodą pogarsza amortyzację opon i komfort jazdy (możesz to zrekompensować przez zawieszenie osi), zwłaszcza na drodze. W konsekwencji, z balastem wodnym nie rozwiniesz dużych prędkości.

Przed przystąpieniem do balastowania opon należy zapoznać się z instrukcjami producenta dotyczącymi procedury napełniania wodą, na przykład z poniższą tabelą dotyczącą objętości balastu wodnego:

ROZMIAR OPONY LITRY (KG)   ROZMIAR OPONY LITRY (KG)
200/70 R 16 35   380/85 R 30 220
240/70 R 16 40   420/70 R 30 225
260/70 R 16 45   420/85 R 30 270
265/70 R 16 45   460/85 R 30 340
285/80 R 16 60   480/70 R 30 275
425/55 R 17 95   495/70 R 30 300
505/50 R 17 145   540/65 R 30 330
280/70 R 18 55   600/65 R 30 440
325/70 R 18 82   600/70 R 30 490
355/60 R 18 102   710/60 R 30 600
365/70 R 18 105   270/80 R 32 100
275/80 R 20 65   300/85 R 32 140
280/70 R 20 60   320/90 R 32 150
280/85 R 20 65   650/75 R 32 570
300/70 R 20 70   680/85 R 32 810
320/70 R 20 80   800/65 R 32 740
335/80 R 20 105   900/60 R 32 1030
360/70 R 20 105   380/85 R 34 240
365/80 R 20 135   420/85 R 34 290
375/70 R 20 120   460/85 R 34 380
380/70 R 20 120   480/70 R 34 310
405/70 R 20 140   480/75 R 34 335
425/75 R 20 150   520/70 R 34 355
280/85 R 24 85   540/65 R 34 360
320/70 R 24 100   600/65 R 34 465
320/85 R 24 115   340/85 R 38 215
340/85 R 24 140   420/85 R 38 320
360/70 R 24 125   460/85 R 38 420
380/70 R 24 145   480/70 R 38 340
380/75 R 24 155   520/70 R 38 395
380/85 R 24 185   520/75 R 38 420
405/70 R 24 155   520/85 R 38 530
420/70 R 24 170   540/65 R 38 420
420/85 R 24 240   580/70 R 38 550
440/65 R 24 185   580/75 R 38 590
445/70 R 24 205   600/65 R 38 500
480/65 R 24 210   650/65 R 38 630
480/70 R 24 225   650/85 R 38 900
480/75 R 24 240   710/70 R 38 800
495/70 R 24 260   900/60 R 38 1200
500/85 R 24 310   300/95 R 2 185
540/65 R 24 300   460/85 R 42 460
280/85 R 28 100   520/85 R 42 580
320/85 R 28 130   650/65 R 42 650
340/85 R 28 160   380/85 R 46 330
380/70 R 28 165   460/85 R 46 500
380/85 R 28 205   520/85 R 46 620
420/70 R 28 200   270/95 R 48 150
420/75 R 28 220   340/85 R 48 230
420/85 R 28 250  
440/65 R 28 200  
480/65 R 28 250  
480/70 R 28 260  
480/75 R 28 280  
540/65 R 28 315  
600/65 R 28 400  

 

Żeby sprawdzić stan balastu, można obserwować ślady zostawiane przez obciążone opony

ślad opony ze zbyt małym balastem Jeśli ślad opony nie jest wyraźny:
oznacza to, że występuje duży poślizg i że ciągnik nie jest wystarczająco obciążony.
ślad opony z nadmiernym balastem Jeśli ślady opony są zbyt głębokie:
poślizg jest wprawdzie bardzo mały, ale zagęszczenie gleby jest zbyt duże.
ślad opony z odpowiednim balastem Jeśli ślady brzegów opony są dobrze widoczne, to znaczy, że balast jest odpowiedni.

 

Odpowiednie balastowanie pozwoli Ci w pełni wykorzystać możliwości opon, ciągnika i narzędzi rolniczych, jednocześnie zapewniając ochronę Twojej glebie.

 


Aby pójść jeszcze dalej i zwiększyć przychody Twojej działalności, zapoznaj się z darmowym i obszernym e-Bookiem Bridgestone-agriculture, który szczegółowo wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w Twoim gospodarstwie.

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.