W jakich sytuacjach jesteśmy zmuszeni zwiększyć ciśnienie w ogumieniu? Zazwyczaj wtedy, gdy ciężar ciągnika i jego narzędzi powoduje nadmierne uginanie i spłaszczanie się opon. W takich wypadkach większość z nas ma tendencję do dopompowywania opon w celu zwiększenia ich oporu oraz uniknięcia spłaszczania się ogumienia pod wpływem nacisku ciężkich narzędzi.
Takie rozwiązanie ma jednakowoż istotne wady w postaci zwiększenia kosztów eksploatacji sprzętu i choć doraźnie pomoże, w dłuższej perspektywie wpływa niekorzystnie na wydajność:
W momencie, gdy ciężkie narzędzie stanowi zbyt duże obciążenie tylnej osi ciągnika, opony kompensują je, odkształcając się i zginając. Odkształcenie ogumienia będzie więc wypadkową ciśnienia powietrza oraz ciężaru, jaki musi ono udźwignąć.
Zbyt duże ciśnienie w oponach prowadzi do nadmiernego poślizgu kół, zwiększonych oporów toczenia i powstawania kolein na mokrym podłożu, a co gorsza, w dłuższej perspektywie sprzyja znacznemu zagęszczeniu gleby, skutkującemu obniżeniem plonów.
Jeżeli jeździsz sporo po drogach, opona napompowana do 2 barów może pomóc Ci zaoszczędzić do 30% paliwa w porównaniu do jazdy z ciśnieniem 0,8 bara (odpowiedniego do prac w polu), ponieważ na asfalcie opór toczenia jest minimalny. Jednakże, podczas pracy w polu dzieje się dokładnie odwrotnie, ponieważ nadmiernie napompowana opona będzie miała gorszą przyczepność, gdyż jej ślad jest odpowiednio mniejszy, klocki bieżnika nie mają wystarczającej powierzchni styku z podłożem, a oczyszczanie się z błota bywa utrudnione.
Jeśli wskaźnik poślizgu przekracza 15%, następuje poślizg poziomy powierzchniowych warstw gruntu, co powoduje degradację struktury gleby. Ponadto, przy dużym poślizgu rzeczywisty dystans pokonywany przez oponę jest większy niż rzeczywisty dystans pokonywany przez ciągnik, co skutkuje zwiększeniem zużycia paliwa: przy wskaźniku poślizgu 30% zużycie paliwa wzrasta o 20%, a opony szybciej się zużywają.
Ta sama opona w tych samych warunkach pogodowych i obciążeniowych
nie ślizga się przy ciśnieniu 1 bar, ale ślizga się już przy ciśnieniu 1,25 bara.
Ogumienie i podłoże to dwa odkształcalne elementy. Gdy masa zaczepu jest duża, opona spłaszcza się, a podłoże ubija się do momentu, w którym obie przeciwstawne siły się zrównoważą. Jeśli opona zostanie bardzo mocno napompowana, jej ugięcie zmniejszy się, ale będzie się ona bardziej wbijała w podłoże, zwłaszcza na miękkich glebach.
Im bardziej Twoja przepompowana opona zagłębia się w podłoże, tym większe stają się opory toczenia: zaledwie 1 cm głębiej w ziemi oznacza wzrost zużycia paliwa o 10%.
Przepompowanie opon przy nawet lekko deszczowej pogodzie prowadzi do powstawania kolein, co nieodmiennie wymaga dodatkowego nakładu pracy w celu przywrócenia glebie struktury pozwalającej na jej uprawę.
Rośliny uprawne potrzebują napowietrzonej gleby, w której łatwiej rozwijają się ich korzenie. Dobrze przepuszczalna gleba pozwala też na odpowiednie magazynowanie wody, a jej lekka struktura sprzyja aktywności pożytecznych mikroorganizmów.
Przejazdy ciągnikiem z narzędziami i maszynami rolniczymi powodują ubijanie gleby, zwłaszcza przy zbyt dużym ciśnieniu w oponach.
Aby pójść jeszcze dalej i zwiększyć przychody Twojej działalności, zapoznaj się z darmowym i obszernym e-Bookiem Bridgestone-agriculture, który szczegółowo wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w Twoim gospodarstwie.
Większość osób, które przeczytały ten artykuł, zaciekawił także artykuł poniżej:
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
Oddział w Polsce
ul. Postępu 18B
02-676, Warszawa
Polska