Przed rozpoczęciem długiego dnia pracy w gospodarstwie naprawdę warto sprawdzić ciśnienie w oponach ciągnika.
Ta krótka i nieskomplikowana czynność jest zbyt często pomijana z powodu braku czasu, co niestety może skutkować obniżeniem wydajności codziennej pracy.
Dostosowanie ciśnienia w oponach rolniczych do planowanych na dany dzień prac jest niezwykle istotne, zwłaszcza w przypadku opon ciągnika. Pozwoli to zmaksymalizować wydajność pracy, zapobiegnie uszkodzeniom pól uprawnych i opon, a także sprawi, że opony będą funkcjonowały jak najdłużej.
Największe zagrożenie związane z nadmiernie napompowaną oponą to zbytnie zagęszczenie gleby. Dzieje się tak dlatego, że niezależnie od obciążenia, nacisk wywierany przez zaczep na podłoże jest wprost proporcjonalny do naprężenia panującego wewnątrz opony. Nadmierne ubicie gleby ogranicza rozwój korzeni i utrudnia wchłanianie wody, co prowadzi do zmniejszenia plonów z hektara.
Przepompowanie prowadzi też do powstawania kolein podczas deszczowej pogody, co zazwyczaj wymaga przedsięwzięcia dodatkowych prac w celu przywrócenia pola do stanu nadającego się do uprawy.
Obniżanie ciśnienia przyczynia się wprawdzie do ochrony gleby, ale z drugiej strony zbyt niskie ciśnienie powoduje przedwczesne zużycie struktur opony.
Jak być pewnym,
jakie jest właściwe ciśnienie?
W przypadku pracy z narzędziami takimi jak ładowarka teleskopowa, ciągnik widłowy lub inna maszyna przeznaczona do przenoszenia ładunków z przodu, ciśnienie powinno być dostosowane do przedniej i tylnej osi w zależności od ciężaru ładunku.
Jeśli narzędzie jest zamocowane z tyłu ciągnika i podnoszone przez ramię podnoszące, to siła wywierana na dwa tylne koła będzie większa niż ciężar samego narzędzia. Dlatego też konieczne jest dokładne ustawienie ciśnienia zgodnie z zakresami pompowania określonymi przez producenta i z uwzględnieniem prędkości ciągnika oraz nacisku wywieranego na koła przez daną masę, która ma być podnoszona.
Jeśli używasz kół bliźniaczych, ciśnienie powinno być takie samo w każdej z opon. W przypadku wąskich kół ciśnienie powinno być wyższe (pomiędzy 3 a 4,5 bara). Pamiętaj, że ciągnik z bardzo ciężkim narzędziem może wywierać znikomy nacisk na podłoże, jeśli jest wyposażony w opony niskociśnieniowe. Jeśli chodzi o ochronę gleby, to nacisk wywierany na nią przez zaczep ma o wiele większe znaczenie niż obciążenie. Dlatego też ten sam ciągnik może bardziej ugniatać glebę, jadąc z lekkim narzędziem, jeśli będzie miał nieprawidłowo ustawione ciśnienie opon, niż jadąc z ciężkim narzędziem i z odpowiednim ciśnieniem.
Jeśli chcesz mieć więcej możliwości, możesz także żonglować parametrami innymi niż ciśnienie powietrza.
Zastosowanie szerokich opon pozwala na obniżenie ciśnienia w ciągnikach i kombajnach, jeśli rozstaw rzędów umożliwia przejazd szerszych kół. Obciążenie zostanie wtedy rozłożone na większej powierzchni, a tym samym zmniejszy się nacisk wywierany na podłoże.
W dzisiejszych czasach większość głównych marek posiada strony internetowe lub aplikacje mobilne, które pomagają szybko obliczyć optymalne ciśnienie ogumienia.
Optymalne ciśnienie powietrza zależy od typu maszyny (ciągnik, kombajn, opryskiwacz, kombajn do zbioru winogron lub cysterna i przyczepa), obciążenia osi, obciążenia przedniego i tylnego oraz maksymalnej prędkości jazdy.
Możesz na przykład pobrać aplikację Tyre Pressure firmy Bridgestone Firestone, która jest intuicyjna i prosta w użyciu:
Aby pójść jeszcze dalej i zwiększyć przychody Twojej działalności, zapoznaj się z darmowym i obszernym e-Bookiem Bridgestone-agriculture, który szczegółowo wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w Twoim gospodarstwie.
Większość osób, które przeczytały ten artykuł, zaciekawił także artykuł poniżej:
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
Oddział w Polsce
ul. Postępu 18B
02-676, Warszawa
Polska