Dokładne określenie stopnia zużycia opon nie zawsze jest rzeczą łatwą. Warto jednak to zrobić, aby w pełni wykorzystywać ich możliwości i tym samym optymalizować wydajność pracy.
Jeśli zwlekasz z wymianą opon w ciągniku i kontynuujesz pracę na zużytych oponach, będzie to miało wpływ na wydajność z hektara. Jednocześnie jest zrozumiałe to, że chcesz używać ich jak najdłużej, ponieważ wymiana opon jest kosztowna.

kiedy wymienić swoje opony ciągnikoweKilka prostych wskazówek pomoże Ci stwierdzić, czy nadszedł już czas na wymianę opon rolniczych.

Określenie stopnia zużycia opon ciągnikowych pomoże zaplanować ich wymianę

Pierwszą oznaką zużycia opony jest zmniejszenie się wysokości klocków bieżnika. Dzieje się tak dlatego, ponieważ klocki mające bezpośredni kontakt z podłożem i przenoszące siły trakcyjne, są najbardziej narażone na działanie różnych sił. W przeciwieństwie do opon samochodowych, opony rolnicze nie posiadają wskaźników zużycia, na podstawie których można podjąć decyzję o ich wymianie. Niemniej, mierząc wysokość klocków w różnych miejscach opony (po bokach i na środku opony, oraz porównując ze sobą co najmniej kilka klocków), można w miarę dokładnie określić stopień zużycia opony, jeśli zna się wyjściowe parametry klocków bieżnika.

Przy klockach bieżnika zużytych w 70% opony nadają się do wymiany. Oznacza to, że jeśli wysokość klocków bieżnika w Twoim ciągniku stanowi 30% ich pierwotnych wymiarów, nie należy już na takich oponach pracować. Na przykład, opona z klockami 60 mm powinna być wymieniona, gdy ich wysokość zacznie się zbliżać do 20 mm.

Wartość ta jest jednak czysto orientacyjna: wszystko zależy od sposobu użytkowania opony. Jeśli opony są zamontowane na ciągniku o dużej mocy, warto zachować wyższą wysokość klocków bieżnika, aby lepiej przenosiły trakcję. Z kolei pojazd z nieznacznie obciążonymi kołami może spokojnie pracować z klockami zużytymi w 70%.

Aby dokładnie wiedzieć, kiedy wymienić opony, należy wziąć pod uwagę warunki pracy sprzętu rolniczego, a w szczególności rodzaj podłoża, po którym się najczęściej jeździ. Jeśli jeździsz z dużą prędkością i/lub z dużym obciążeniem, lub jeśli pracujesz na nierównym i kamienistym terenie, opony ciągnika będą się szybciej zużywać. Dlatego w takich przypadkach polecamy przewidzieć i zaplanować z wyprzedzeniem wymianę opon, nawet jeśli stopień ich zużycia nie jest jeszcze krytyczny.

Jak postępować w przypadku nierównego zużycia?

Pomiar wysokości klocków na całej powierzchni opony pozwala również ocenić równomierność zużycia. W przypadku nierównego zużycia klocków bieżnika należy najpierw ustalić jego przyczynę (nieprawidłowe ustawienie układu kierowniczego, źle dobrane ciśnienie powietrza itp.).

Jeśli zużycie jest większe tylko w jednej części opony (na bokach lub na środku), lepiej jest ją wymienić, ponieważ jej osiągi są obniżone, a Ty tracisz na wydajności i pogarszasz swój komfort pracy.

Jak postępować w przypadku głębokiego pęknięcia opony ciągnika?

Często na powierzchni bieżnika lub ścian bocznych pojawiają się pęknięcia. Jeżeli są one krótkie i płytkie, nie mają większego znaczenia i są związane z normalnym użytkowaniem lub starzeniem się gumy, zwłaszcza jeżeli opona była unieruchomiona przez długi czas. Na oponie mogą występować również niewielkie otwory powstałe wskutek uderzeń odpryskujących kamieni lub przejazdów po ściernisku.

Jednak, jeśli zauważysz głębokie pęknięcia, powinieneś zwrócić na nie szczególną uwagę, ponieważ mogą wskazywać na uszkodzenie karkasu opony i stanowić zagrożenie dla Twojego bezpieczeństwa (np. spowodować pęknięcie opony w wyniku uderzenia w przeszkodę). Dlatego w podobnych sytuacjach zaleca się szybką wymianę opon.

Jak postępować w przypadku znacznego spadku ciśnienia?

Gwałtowny spadek ciśnienia powietrza może być również wskazaniem do wymiany opony. Aby ocenić należycie ten problem, wystarczy podłożyć kliny pod koła i napompować opony do właściwego ciśnienia. Następnego dnia lub kilka dni później należy zmierzyć ciśnienie w oponach. Jeśli różnica w ciśnieniu jest znaczna, oznacza to, że opona nie jest już wystarczająco szczelna. Warto też sprawdzić, czy utrata ciśnienia nie jest spowodowana przebiciem bieżnika, ponieważ wtedy da się naprawić oponę.

Dla porównania przypominamy, że w przeciągu roku opona może całkiem naturalnie stracić jedną czwartą swojego początkowego ciśnienia. Zatem, jeśli w ciągu kilku dni ciśnienie w oponie spadnie o jedną dziesiątą, powinno Cię to zaniepokoić. W takim przypadku zaleca się wymianę opon, aby można było zachować odpowiedni komfort pracy, a także, aby ciśnienie powietrza w oponie było zawsze dostosowane do sposobu jej użytkowania w celu optymalizacji wydajności.

 

Opony ciągnika mają wpływ na Twoją wydajność. Jeśli chcesz, dowiedz się więcej...

Jeśli chcesz dowiedzieć się o wiele więcej i zwiększyć rentowność Twojego gospodarstwa, zapoznaj się z naszą darmową publikacją na temat kluczowej roli opon rolniczych w optymalizacji wydajności.

Pobierz przewodnik: Zwiększ rentowność Twojej działalności

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.