Przed wymianą zużytych opon najlepiej jest dokładnie określić przyczyny zużycia, zwłaszcza jeśli jest ono przedwczesne, gdyż powody takiej sytuacji mogą być rozmaite. Zapobiegnie to wystąpieniu podobnego problemu po zakupie nowego kompletu opon.

Zużycie opon ciągnika spowodowane zbyt wysokim ciśnieniem

W tekście poniżej przedstawiamy 4 główne przyczyny zużycia opon rolniczych: te związane z użytkowaniem, ale także te, które mają bardziej skomplikowane podłoże.

Wymiana opon rolniczych to poważny wydatek, dlatego też przed zakupem należy dokładnie określić przyczyny zużycia bieżącego kompletu opon.

Wyróżniamy 4 główne przyczyny zużycia opon ciągnika:

Z pewnością na tej krótkiej liście znajdziesz przyczynę zbyt szybkiego zużycia Twoich opon. Jednak niektóre czynniki działają łącznie i może być trudno określić, który z nich był w danym przypadku decydujący.

1. Stan mechaniczny Twojego ciągnika

Jeżeli zużycie opon jest większe z przodu niż z tyłu, lub jeśli jest ono skoncentrowane po jednej stronie opony z symetrią prawo/lewo, sprawdź przedni mechanizm różnicowy, zbieżność kół, luz w zwrotnicach i łożyskach.

Oto kilka możliwych przyczyn takiej sytuacji: ten rodzaj zużycia może być spowodowany eksploatacją przedniej osi na krętych drogach. Jego przyczyną może być wada pochylenia kół, czyli niewłaściwe ustawienie kół w stosunku do pionu, lub wada równoległości (zbieżność kół do wewnątrz lub do zewnątrz).

Jeśli opony są już zużyte, po uprzednim rozwiązaniu problemu mechanicznego można je zamienić miejscami, aby wydłużyć ich żywotność.

2. Sposób wykorzystania ciągnika

Zużycie opony rolniczej w wyniku użytkowania na drodze

Zużycie opony rolniczej
w wyniku użytkowania na drodze


Jeśli opony są gładkie z wierzchu, a zużycie widoczne jest głównie na środkowych klockach, traktor jest zapewne często używany na drogach z nadmiernym obciążeniem. Dzieje się tak, ponieważ zużycie jest przyspieszane przez twardą powierzchnię drogi, która jest bardziej ścierna niż ziemia na polach, oraz przez szybszą jazdę. W takim wypadku polecamy sprawdzić długość odcinków pokonywanych przez pojazd na drogach i polach.

Jeśli zużycie jest zlokalizowane po zewnętrznej stronie prawej opony i po wewnętrznej stronie lewej opony, jest to tzw. zużycie na pochyłości i zapewne wynika z nachylenia drogi na Twojej codziennej trasie. To zjawisko zużycia jest potęgowane przez stałe skręcanie układu kierowniczego w celu przywrócenia zaczepu na właściwe tory.

Aby zapewnić długą żywotność opon, należy przestrzegać indeksu prędkości posiadanego pojazdu. Jeśli przekroczysz parametry tego indeksu, będziesz musiał się zmierzyć z przegrzewaniem się i kruszeniem gumy.

Poza tym stan gumy, z której wykonana jest opona rolnicza, zależy od ciśnienia, jakiemu jest ona poddawana (bezpośrednio związanego z obciążeniem) oraz od prędkości jazdy. To właśnie połączenie tych czynników ma bezpośredni wpływ na zużycie opon.

3. Nieprawidłowe ustawienie ciśnienia w oponach

Regulacja ciśnienia w oponie ciągnika

Regulacja ciśnienia w oponie ciągnika


Jeśli opona jest niedopompowana,
to „podskakuje” na podłożu, co powoduje nieprawidłowe zużycie krawędzi bieżnika i klocków (zużywa się co drugi klocek). Drgania przenoszone na rolnika podczas jazdy zamiast być tłumione, stają się coraz bardziej odczuwalne. Niskie ciśnienie na drodze może również prowadzić do zbytniego nagrzewania się opony, co powoduje oddzielanie się gumowych części od elementów nylonowych lub metalowych, a tym samym jej degradację.

Podobnie, przepompowanie także prowadzi do zwiększonego zużycia bieżnika w okolicach noska jego klocków, opona wybrzusza się, a jej środkowa część jest tym samym mocniej obciążona i dlatego szybciej się zużywa.

4. Nieodpowiednie obciążenie ciągnika

Duże obciążenia zwiększają naprężenia w osnowie i bieżniku opony i mogą prowadzić do trwałych odkształceń. Odkształcenia z kolei powodują przyspieszone zużycie bieżnika.

Tym samym, jeśli Twój traktor jest mocno obciążony, zmniejszenie prędkości podczas podróży drogowych zmniejszy nacisk na bieżnik. Ograniczy to jego nagrzewanie się i niszczenie gumy.

Sprawdź też, czy indeks nośności Twojego pojazdu rolniczego zgadza się z maksymalnymi przewożonymi przez Ciebie ładunkami (możesz skorzystać z tabeli indeksów nośności dostarczonej przez producenta) i upewnij się, że nie przeciążasz opon, ograniczając w razie potrzeby przewożone ilości. Jeśli wskaźnik nośności nie jest wystarczający, wytrzymałość karkasu nie będzie zagwarantowana.

 

Jak ograniczyć zużycie opon rolniczych?

Zużycie opon jest nieuniknione. Jest ono zasadniczo spowodowana tarciem gumy o podłoże lub powierzchnię drogi i powinno być jednolite na całej szerokości bieżnika.

Prawidłowo wyregulowany i konserwowany traktor, odpowiednie ustawienie ciśnienia dla danego zastosowania, umiarkowane obciążenie i prędkość oraz umiejętne przechowywanie opon ciągnika będącego w czasowym spoczynku mogą zdecydowanie wydłużyć ich żywotność.

 


Aby pójść jeszcze dalej i zwiększyć przychody Twojej działalności, zapoznaj się z darmowym i obszernym e-Bookiem Bridgestone-agriculture, który szczegółowo wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w Twoim gospodarstwie.

Pobierz przewodnik: Zwiększ rentowność Twojej działalności

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.