Jesteś z siebie dumny, ponieważ w wyniku wyszukiwania w Internecie znalazłeś nowe opony do ciągników o 20% tańsze niż najtańsze oferowane przez Twojego sprzedawcę opon. Ufałeś mu przez lata, a teraz, gdy znalazłeś tańsze opony gdzie indziej, czujesz, że cię wykorzystał, zwlaszcza, że wyjaśniłeś mu swoje problemy z rentownością. Może masz rację, jednak przed zakupem tańszych opon zastanów się dobrze, zwracając szczególną uwagę na ukryte w podobnych ofertach kruczki.
Nie jest tajemnicą, że jeśli kupujesz tańszą oponę, to dlatego, że producent znalazł sposób, aby uczynić ją jeszcze tańszą niż ta, za którą płaciłeś dotychczas poprzez zmianę elementów głębokiej struktury opony (być może usunięcie niewidocznych, ale istotnych części), albo poprzez zastąpienie wysokiej jakości materiału materiałem niskiej jakości.
Zawsze bądź pewien jednej rzeczy: jeśli producent sprzedaje opony w tej cenie, to dlatego, że może na tym zarobić. Niektóre bardzo dochodowe chińskie fabryki specjalizują się w tworzeniu kopii dowolnego produktu o tym samym wyglądzie zewnętrznym za 60-80% ceny oryginału. Ważne jest, aby zrozumieć, że ich celem jest stworzenie opony, która będzie dobrze wyglądać. Nie obchodzi ich za to jej wydajność ani bezpieczeństwo.
Nie nadaje się do prac wymagających dużej elastyczności struktury opony
Jeżeli zaoszczędziłeś pieniądze przy wymianie ogumienia i zdecydowałeś się na tanie lub dyskontowe opony ciągnikowe, to materiał ich karkasu i ścian bocznych zapewne nie jest skonstruowany tak, aby poprawnie ulegać deformacjom. Nawet w najtańszych oponach ściany boczne to wrażliwy obszar, który nie powinien mieć kontaktu z podłożem.
Kiedy opona naciska na podłoże, jej bok znajdujący się poza bieżnikiem styka się z ziemią i jest narażony na takie same uszkodzenia jak sam bieżnik, chroniony dzięki swojej grubości i specjalnej strukturze. Byle jaki kamień, korzeń lub gałąź mogą spowodować nacięcie na ścianie bocznej, które jest w stanie doprowadzić do nagłego przebicia opony, zatrzymania sprzętu i tym samym narazić Cię na poniesienie wielu kosztów.
Obniżenie ciśnienia spowoduje również zużycie i ścieranie warstwy wzmacniającej i opasającej osnowę na obrzeżu obręczy, ze względu na ruchy i nadmierne ugięcie ściany bocznej. Może to spowodować szybkie pęknięcie opasania karkasu (patrz zdjęcie) i konieczna będzie wymiana opon.
Opona rolnicza z dyskontu ma często prostszą konstrukcję: z powodu oszczędności na materiałach jej osnowa jest sztywniejsza i tym samym wymaga wyższego ciśnienia powietrza w celu umożliwienia ochrony ścian bocznych. Pracując z taką oponą a mokrej nawierzchni, zauważysz, że lepka ziemia będzie się zbijać w grudki na bieżniku, opona straci przyczepność, wzrosną opory toczenia i poślizg.
Tania opona rolnicza nie została zaprojektowana tak, aby optymalnie pracowała zarówno na polu, jak i na drodze. Jest ona wynikiem ekonomicznego kompromisu producenta, który starał się połączyć obie te funkcje. Dlatego do Ciebie należy kompensowanie tej sytuacji poprzez samodzielne ustawianie optymalnego ciśnienia dla danej gleby.
Niestety, jeśli ziemia jest miękka, ten typ opony nie może zejść poniżej 1,8 do 1,6 bara i dlatego będzie się zapadać w glebę bardziej niż opona niskociśnieniowa, co spowoduje znaczne ubicie.
Aby pójść jeszcze dalej i zwiększyć przychody Twojej działalności, zapoznaj się z darmowym i obszernym e-Bookiem Bridgestone-agriculture, który szczegółowo wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w Twoim gospodarstwie.
Większość osób, które przeczytały ten artykuł, zaciekawił także artykuł poniżej:
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
Oddział w Polsce
ul. Postępu 18B
02-676, Warszawa
Polska