Podczas żniw opony przyczepy są poddawane prawdziwej próbie ogniowej, w ciągu kilku godzin przechodzą od pełnego załadunku do jazdy na pusto, przemieszczając się z pola na drogę kilka razy dziennie. W dodatku, zazwyczaj preferuje się zwiększenie obciążenia, które pozwala uniknąć dodatkowych przejazdów.
Do jakiego momentu da się obciążać opony? Co mogą wytrzymać opony przyczepy? Jak dbać o ich sprawność, aby nie stracić niepotrzebnie czasu w trakcie żniw?

Nośność opon przyczepyPodczas żniw czas poświęcony na przejazdy z ładunkiem z konieczności spowalnia wydajność pracy Twojego kombajnu, wyobraź sobie zatem skutki przebicia opony przyczepy z powodu przeciążenia, niewykrytej usterki lub intensywnej eksploatacji starej opony podczas zbiorów.

 

Dostosuj sposób użytkowania opon do indeksów nośności i prędkości

Indeks nośności i prędkości Indeks nośności jest podany na oponach. Jest to liczba, zazwyczaj mieszcząca się w przedziale od 100 do 200, która odpowiada możliwemu obciążeniu opony przy danym ciśnieniu.

Indeks prędkości to litera oznaczająca prędkość, z jaką może poruszać się opona. Aby wybrać najodpowiedniejsze opony do Twojego zastosowania, wystarczy, że zestawisz ze sobą oba indeksy.

W tym celu zasięgnij informacji w tabelach indeksów nośności i prędkości podanych przez producenta.

Dane techniczne, które można odczytać z opon przyczepy

» TABELA INDEKSÓW NOŚNOŚCI
I.C. kg I.C. kg I.C. kg I.C. kg I.C. kg
60 250 61 257 62 265 63 272 64 280
65 290 66 300 67 307 68 315 69 325
70 335 71 345 72 355 73 365 74 375
75 387 76 400 77 412 78 425 79 437
80 450 81 462 82 475 83 487 84 500
85 515 86 530 87 545 88 560 89 580
90 600 91 615 92 630 93 650 94 670
95 690 96 710 97 730 98 750 99 775
100 800 101 825 102 850 103 875 104 900
105 925 106 950 107 975 108 1 000 109 1 030
110 1 060 111 1 090 112 1 120 113 1 150 114 1 180
115 1 215 116 1 250 117 1 285 118 1 320 119 1 360
120 1 400 121 1 450 122 1 500 123 1 550 124 1 600
125 1 650 126 1 700 127 1 750 128 1 800 129 1 850
130 1 900 131 1 950 132 2 000 133 2 060 134 2 120
135 2 180 136 2 240 137 2 300 138 2 360 139 2 430
140 2 500 141 2 575 142 2 650 143 2 725 144 2 800
145 2 900 146 3 000 147 3 075 148 3 150 149 3 250
150 3 350 151 3 450 152 3 550 153 3 650 154 3 750
155 3 875 156 4 000 157 4 125 158 4 250 159 4 375
160 4 500 161 4 625 162 4 750 163 4 875 164 5 000
165 5 150 166 5 300 167 5 450 168 5 600 169 5 800
170 6 000 171 6 150 172 6 300 173 6 500 174 6 700
175 6 900 176 7 100 177 7 300 178 7 500 179 7 750
180 8 000 181 8 250 182 8 500 183 8 750 184 9 000
185 9 250 186 9 500 187 9 750 188 10 000 189 10 300
» Tabela indeksów prędkości
KOD PRĘDKOŚCI PRĘDKOŚĆ (w km/h)   KOD PRĘDKOŚCI PRĘDKOŚĆ (w km/h)
A1 5   B 50
A2 10   C 60
A3 15   D 65
A4 20   E 70
A5 25   F 80
A6 30   G 90
A7 35      
A8 40      

Kod prędkości wskazuje możliwą prędkość opony dla danego obciążenia odpowiadającego indeksowi nośności w warunkach roboczych określonych przez producenta.

W każdym bądź razie, aby optymalnie wykorzystać możliwości opony, należy ustawić ciśnienie powietrza zgodnie z danymi producenta i nie zapominać o jego regularnym sprawdzaniu.

 

Zwracaj uwagę na przepisy dotyczące dozwolonej ładowności i prędkości jazdy

» PRĘDKOŚĆ JAZDY

Warto wiedzieć, że niektóre z przyczep są dopuszczone do jazdy z dużą prędkością. Opony są przystosowane do jazdy z dużą prędkością pod warunkiem, że uwzględnisz ich nośność (patrz tabela powyżej). Maksymalna dopuszczalna prędkość ciągników rolniczych na drogach publicznych wynosi 30 km/h i nie zależy od tego, czy jedzie się z przyczepą, czy bez.

Ograniczenie prędkości dla ciągnika z przyczepą wynosi więc 30 km/h, niezależnie od tego, czy przyczepa jest załadowana, czy też pusta.

» OBCIĄŻENIE POJAZDU

Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (GVWR) podana w dowodzie rejestracyjnym ciągnika określa całkowitą dopuszczalną masę zaczepu (masa ciągnika + wszystkich przyczep + ładunku).

Dozwolona ładowność przyczep, z wyjątkiem naczepy, jest ograniczona do 10 ton dla przyczepy z jedną osią, do 18 ton dla przyczepy z podwójną osią i do 24 ton dla przyczepy wieloosiowej.

Limity obciążenia osiąga SIĘ bardzo szybko

Na przykład: przyczepę jednoosiową można obciążyć tylko do 10 T, co jest osiągane przy normalnym załadunku. W przypadku ciągników o dużej mocy 200 KM z 3-osiową przyczepą dopuszczalny na drodze limit ładowności zostanie bardzo łatwo przekroczony przy standardowym obciążeniu. Zwracaj na to szczególną uwagę, gdyż w przypadku przeładowania mandaty mogą Cię drogo kosztować.

 

Zwiększenie rozmiaru opon pozwala na większe obciążenie

Jeśli chcesz ograniczyć wpływ przejazdów przyczepy na stan gleby Twoich pól, wybierz dla niej szerokie, niskociśnieniowe opony.

Szeroka opona pozwala na optymalne rozłożenie dużych obciążeń, a dzięki dużej objętości powietrza w oponie możliwa jest poprawa jej nośności bez zwiększania ciśnienia.

Ponieważ ciśnienie wywierane przez pojazd na glebę pozostaje w ścisłej zależności z ciśnieniem panującym wewnątrz opony, niskie ciśnienie powietrza w oponie ograniczy ubicie gleby, nawet przez załadowaną zbożem przyczepę podczas żniw.

 


Aby pójść jeszcze dalej i zwiększyć przychody Twojej działalności, zapoznaj się z darmowym i obszernym e-Bookiem Bridgestone-agriculture, który szczegółowo wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w Twoim gospodarstwie.

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.