Znalazłeś używane opony w bardzo konkurencyjnej cenie, chcesz więc zaoszczędzić pieniądze i skorzystać z okazji, ponieważ opony sprzedaje ktoś mieszkający niedaleko Twojego gospodarstwa i możesz je obejrzeć przed podjęciem decyzji.
Uważaj mimo wszystko, gdyż istnieje wiele pułapek, których zdecydowanie lepiej uniknąć. Niektóre z wad ogumienia można wykryć gołym okiem: podpowiadamy Ci, jak to zrobić.
Klocki bieżnika

Sposób zużycia klocków bieżnika jest kluczową informacją

Normalną rzeczą jest, że w używanych oponach klocki bieżnika najprawdopodobniej będą w pewnym stopniu zużyte. Należy jednak zbadać rodzaj tego zużycia: to właśnie on odzwierciedla dotychczasowy sposób użytkowania opon i może nam wiele powiedzieć.

1. Zużycie opony jest znaczne, a klocki bieżnika są całkowicie wytarte z prawej lub z lewej strony

Duże zużycie, opona wytarta

Duże zużycie, opona wytarta


Jeśli jakakolwiek część opony jest prawie całkowicie wytarta, nie kupuj tego kompletu opon, ponieważ ich koniec jest już bardzo bliski.

Jeśli sprzedawca twierdzi, że opony w takim stanie mają 2 lub 3 lata, to z pewnością nie jest to prawda - są one co najmniej dwa lub nawet trzy razy starsze. Nawet za bezcen ich zakup się nie opłaca. Co gorsza, jeśli jadąc z takimi oponami spotkasz policję, ciągnik zostanie zatrzymany i będziesz zmuszony do jak najszybszej wymiany opon. Wtedy nie będzie już czasu na negocjacje, a za to wszystko przyjdzie Ci słono zapłacić.

Ponadto, ryzyko przebicia mocno zużytej opony jest spore, co wiąże się z unieruchomieniem sprzętu i niemałymi kosztami.

Opony ze zużytymi klockami bieżnika nie będą miały odpowiedniej przyczepności ani trakcji i będą się nadmiernie ślizgać, a więc zużycie paliwa znacznie wzrośnie.

2. Zarysowania na bieżniku: na klockach i u podstawy struktury bieżnika

Zarysowania na oponie

Zarysowania na oponie


Jeżeli na całej powierzchni bieżnika, zarówno na klockach jak i u podstawy, znajdują się rysy i naderwania, a także proste nacięcia rozszerzające się na czołowych i tylnych krawędziach klocka, oznacza to, że opona pracowała na podłożu krzemiennym lub ściernym z dużą ilością kamieni. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że była używana do prac innych niż w gospodarstwie, takich jak prace rozbiórkowe lub w kamieniołomie.

Zważywszy na szczególny kontekst pracy takiej opony, należy zwrócić szczególną uwagę na ewentualne przecięcia ścian bocznych, które są o wiele bardziej niebezpieczne niż przecięcia na wzmocnionym bieżniku.

Takie opony można kupić, jeżeli nie mają głębokich nacięć na ścianie bocznej. Niestety jednak będą one mniej efektywne podczas prac polowych, ponieważ uszkodzone klocki bieżnika mają słabszą trakcję.

3. Uszkodzenia widoczne tylko u podstawy bieżnika

Nieznaczne przecięcia na oponie

Nieznaczne przecięcia na oponie


Opona wydaje się być w ogólnie dobrym stanie, jednak spód bieżnika pomiędzy klockami wygląda tak, jakby był powycierany grubymi kamieniami. Widać również lekkie nacięcia na czołowej powierzchni klocków. Ten rodzaj zużycia jest spowodowany przez bardzo twarde ściernisko upraw, takich jak słonecznik lub kukurydza.

Taka opona jest całkiem zdatna do użytku, ale należy zwrócić uwagę na to, czy na ścianach bocznych nie ma dużych przecięć, które mogą powodować problemy.

Głębokie nacięcie może maskować pęknięcie w strukturze opony i będzie niebezpieczne przy wysokim ciśnieniu na drodze, zwłaszcza jeśli zwiększysz prędkość jazdy.

4. Deformacja ściany bocznej opony spowodowana uderzeniem

Uderzenie w ścianę boczną opony

Uderzenie w ścianę boczną opony


Odkształcenie na zewnętrznym boku opony może być oznaką gwałtownego uderzenia i wynikać z przerwania struktury kordu w głębi opony.

Z powodu takiego uszkodzenia opona jest dość mocno osłabiona i rozsądnie byłoby jej nie kupować, nawet jeśli cena jest niska: może ona eksplodować, jeśli zostanie mocno napompowana lub jeśli będzie jeździć przez długi czas po drodze.

Istnieje również ryzyko pęknięcia takiej opony, jeśli w osłabione miejsce uderzy kamień lub gałąź, co spowoduje unieruchomienie Twojego sprzętu.

5. Uszkodzenie stopki opony ciągnika

Uszkodzona stopka opony ciągnika

Uszkodzona stopka opony ciągnika


Stopka opony może zostać uszkodzona podczas montażu lub demontażu, zwłaszcza jeśli nie jest on wykonywany przez profesjonalistę.

Stopka opony może zostać zmiażdżona z powodu niewłaściwego użycia narzędzia podczas montażu. W tym przypadku opona jest niesprawna i nie będziesz mógł jej zamontować w swoim ciągniku: takiej opony nie opłaca się wziąć nawet za darmo…

Montaż opon jest czynnością bardzo niebezpieczną. Jeśli podczas montażu stopki opony nie zostaną prawidłowo rozmieszczone lub będą montowane ręcznie bez środków smarnych, drutówka może się rozciągać i ulec rozerwaniu pod wpływem ciśnienia. Wystrzał opony jest wtedy prawie że nieunikniony i może prowadzić do poważnych obrażeń u osób wykonujących montaż.

6. Pęknięcia warstwy butylowej opony

Pęknięcia warstwy butylowej opony

Pęknięcia warstwy butylowej opony


Uważaj, ponieważ pęknięcia kapy butylowej sprawiają, że opona nie nadaje się już do użytku. Wewnętrzna struktura takiej opony została poważnie osłabiona. Jeśli więc zauważysz tego typu pęknięcie, nie kupuj takiej opony bez względu na cenę.

Te pęknięcia są spowodowane złym użytkowaniem opony, zwłaszcza nieprzestrzeganiem limitów ciśnienia. Opona z uszkodzoną kapą butylową była poddawana licznym wygięciom do wewnątrz i na zewnątrz przy niewystarczającym ciśnieniu.

Obciążenie opony było z pewnością zbyt duże i zbyt częste przy zdecydowanie za niskim ciśnieniu powietrza. Taka opona jest naprawdę zużyta, nawet jeśli jej wygląd zewnętrzny tego nie zdradza.

7. Przecięcia u podstawy klocków bieżnika opony

Pęknięcie klocka bieżnika na oponie

Pęknięcie klocka bieżnika na oponie


Widoczne są nacięcia u podstawy klocka na całej jego szerokości, poczynając od noska wzdłuż krawędzi klocka.

Jeśli widzisz tego typu przecięcia, oznacza to, że opona jest naprawdę wyeksploatowana. Była ona zapewne poddawana dużej sile trakcji na twardym podłożu, co spowodowało zbyt duże przeniesienie obciążenia na oś.

Nadmierne skręcenie klocków bieżnika na styku z podłożem spowodowało ich ścięcie. Części klocków mogą być naderwane i nadal się urywać, powodując bardzo silne drgania, a nawet utratę kontroli nad ciągnikiem.

W takich sytuacjach zazwyczaj występują również odpryski w górnej części klocków, co potwierdza, że opony były bardzo intensywnie eksploatowane na granicy swoich możliwości trakcyjnych.

Podczas zakupu używanych opon czyha na nas wiele pułapek, których należy unikać. Mogą one łatwo ujść Twojej uwadze, zwłaszcza gdy jesteś zaaferowany niską ceną. Kupno używanego ogumienia może wydawać się atrakcyjne, ale na dłuższą metę często okazuje się droższe, ponieważ wymiana takich opon będzie musiała nastąpić szybciej, a ryzyko ich definitywnego uszkodzenia będzie znaczne.

Najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem jest zatem monitorowanie ofert producentów nowych opon, które będą o wiele bardziej opłacalne w zakupie i trwałe. Taki wybór zapewni Ci spokój i bezpieczeństwo pracy.

 


Aby pójść jeszcze dalej i zwiększyć przychody Twojej działalności, zapoznaj się z darmowym i obszernym e-Bookiem Bridgestone-agriculture, który szczegółowo wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w Twoim gospodarstwie.

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.