Nawet jeśli dbasz o opony ciągnikowe i regularnie ustawiasz ciśnienie, nie będą one nigdy całkowicie odporne na przecięcia, które powstają podczas użytkowania opon na różnych glebach i przy różnorodnych pracach.
Opony poddawane są wielu obciążeniom, a ryzyko przecięcia jest związane z pracą wykonywaną przez opony w trakcie przejazdów z załadowanym ciągnikiem podczas żniw, manewrowania w obejściu, jazdy po drogach lub orki na polu.
Niektóre nacięcia są nieistotne, a inne mogą sprawić, że opona nie będzie się już nadawała do użytku.
Zarysowanie opony
Na całej powierzchni klocków bieżnika widoczne są rysy i pęknięcia, a także proste i poprzeczne przecięcia z pęknięciami na przednich i tylnych krawędziach: taka opona zapewne pracowała na bardzo twardym krzemiennym podłożu, była używana do pracy w obejściu lub na kamienistej glebie.
Dopóki nie pojawi się przecięcie ściany bocznej, zjawisko o wiele groźniejsze niż przecięcie grubych klocków bieżnika, można nadal użytkować oponę, regularnie sprawdzając stan ścian bocznych. Jednakże jej użytkowanie w polu będzie mniej wydajne, ponieważ uszkodzone klocki będą miały zmniejszoną przyczepność.
Pęknięcie noska klocka bieżnika na oponie
W takim przypadku widoczne są przecięcia podstawy klocka, ciągnące się wzdłuż całej jego szerokości począwszy od noska.
Jeżeli zauważysz tego typu przecięcia, oznacza to, że opona jest dość mocno zużyta, ponieważ została poddana za dużej sile trakcji na twardym podłożu z powodu zbytniego przeniesienia nacisku na oś.
Przyczyną tego rodzaju przecięć jest nadmierny skręt klocków bieżnika na podłożu. W takiej sytuacji fragmenty klocka są w stanie się oderwać, powodując bardzo silne drgania, co przy danej prędkości może stać się przyczyną utraty kontroli nad zaczepem.
Możesz nadal używać opon bez nadmiernego obciążania i z małą prędkością jazdy, ale ich wymiana jest zalecana.
Przecięcia na oponie
Opona zdaje się być w dobrym stanie, jednak na spodzie bieżnika pomiędzy klockami widać lekkie przecięcia. Taki rodzaj uszkodzenia powodowany jest przez bardzo twarde ściernisko, na przykład po skoszeniu słoneczników czy kukurydzy.
Tego rodzaju przecięcia nie są groźne dla opony, należy ją tylko dokładnie obejrzeć, by sprawdzić, czy nie ma głębszych nacięć, które wymagałyby naprawy.
Musimy bowiem pamiętać, że takie przecięcie może być częścią pęknięcia struktury opony, które z kolei jest niebezpieczne przy jeździe drogą z dużą prędkością i przy wysokim ciśnieniu.
Pęknięcia kapy butylowej opony
Jeśli zauważysz pęknięcia w kapie butylowej, jest to znak, że opona była poddawana wielokrotnym zgięciom i odkształceniom, spowodowanym zbyt długą jazdą z niskim ciśnieniem, jazdą bez powietrza lub przechowywaniem opony na płasko przez sezon zimowy.
Wewnętrzna struktura została w takim przypadku mocno naruszona, taka opona jest bardzo zużyta.
Opona nie nadaje się do użytku i będzie musiała zostać wymieniona.
Uszkodzenie karkasu opony
Karkas to struktura opony, która ulega przecięciu zazwyczaj po zderzeniu czołowym lub po najechaniu na ostry przedmiot, taki jak kawałek metalu, wystający pręt itp.
Jeśli karkas opony uległ przecięciu, opona jest całkowicie bezużyteczna i nie nadaje się do naprawy, ponieważ nie wytrzyma pompowania: musi zatem zostać wymieniona.
Rozdarcie ściany bocznej opony
Rozdarcie ściany bocznej opony jest najczęściej związane z najechaniem na ostry kamień, ostrą gałąź lub wystający z ziemi metalowy przedmiot (narzędzie lub leżący złom). Ściana boczna opony nie posiada takich samych wzmocnień jak bieżnik i w tym przypadku może łatwo ulec zniszczeniu.
Po rozdarciu ściany bocznej nie należy podejmować prób łatania, ponieważ każda substancja ściągająca bardzo szybko odklei się pod wpływem naprężeń.
Wymiana opony jest konieczna.
Przecięcie podstawy obręczy
Przecięcie może wystąpić w dowolnym miejscu na obręczy.
Ten rodzaj uszkodzeń jest zazwyczaj związany z przeciążeniem przy przejazdach drogą ze zbyt niskim ciśnieniem.
Opona jest niesprawna, nie da się jej już naprawić.
Podczas samodzielnej naprawy opony zwróć szczególną uwagę na kwestię bezpieczeństwa.
Jeśli chodzi o oszczędzanie pieniędzy, Twoja wyobraźnia potrafi zdziałać cuda za pomocą kilku śrubek, będących zawsze pod ręką!
Opona to niezwykle ważny element Twojego ciągnika, ponieważ przenosi moc maszyny na podłoże.
Samodzielna naprawa (nawet jeśli jest pomysłowa) nie zapewni Ci bezpiecznej jazdy po drodze. Pęknięcie opony na drodze, gdy jedziesz pod obciążeniem, stwarza realne zagrożenie przewrócenia się ciągnika, a przestój w polu w wyniku nieudanej samodzielnej naprawy będzie Cię kosztował więcej niż komplet nowych opon.
Aby pójść jeszcze dalej i zwiększyć przychody Twojej działalności, zapoznaj się z darmowym i obszernym e-Bookiem Bridgestone-agriculture, który szczegółowo wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w Twoim gospodarstwie.
Większość osób, które przeczytały ten artykuł, zaciekawił także artykuł poniżej:
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
Oddział w Polsce
ul. Postępu 18B
02-676, Warszawa
Polska