Podczas przeglądu elementów ciągnika lub wymiany opon z pewnością zadajesz sobie pytanie, jaki rodzaj opony będzie najbardziej odpowiedni do pracy, którą najczęściej wykonujesz w swoim gospodarstwie.
Jako rolnicy używamy naszych ciągników do różnych rodzajów prac, jednak w zależności od wielkości gospodarstwa, rodzaju upraw, położenia geograficznego, odległości, jakie trzeba pokonać i klimatu panującego w danym regionie, każdy z nas będzie inaczej korzystał z tego samego ciągnika.
Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci dokonać właściwego wyboru, a tym samym zapewnić sobie najlepsze, najbardziej zrównoważone oraz najbardziej ekonomiczne w dłuższej perspektywie rozwiązanie w zakresie ogumienia.
Wykorzystanie ciągnika różni się w zależności od gospodarstwa: niektórzy z nas mają działki położone bardzo daleko od siebie lub jeżdżą dużo do punktów skupu, inni mają gospodarstwo hodowlane i są bardzo aktywni w obejściu, a jeszcze inni używają ciągnika głównie w polu.
Oprócz możliwości oferowanych przez sam ciągnik, wybór odpowiedniego ogumienia jest prostym sposobem na optymalizację pracy zaczepu w zależności od najczęściej wykonywanych przez niego zadań.
Poniżej znajdziesz trzy proste przykłady optymalnego doboru opon, zwiększającego produktywność i wydajność pracy:
Podczas pracy w polu idealnym rozwiązaniem jest posiadanie bardzo miękkiej opony, która chroni glebę w jak największym stopniu, jednocześnie zapewniając maksymalne możliwości trakcyjne.
Opona VF będzie w stanie przenieść do 40% większe obciążenie niż opona standardowa przy tej samej prędkości i tym samym pokonanym dystansie. Dzięki temu idealnie nadaje się do zaczepów z ciężkimi narzędziami w dużych gospodarstwach.
Istotną zaletą opon VF jest to, że dzięki nim eliminujemy problem z nieprawidłowym ciśnieniem powietrza, ponieważ znika konieczność zmiany ciśnienia w oponach przy zmianie podłoża. To prawdziwa oszczędność czasu i wygoda dla kierowców, którzy często się spieszą i nie zawsze wiedzą, jakie ciśnienie należy zastosować na drodze, na zapadającym się lub skalistym podłożu.
Ogólnie rzecz biorąc, ciśnienie w karkasie opony VF może spaść poniżej 0,8 bara, podczas gdy standardowa opona rolnicza nie zejdzie poniżej 1,2 bara.
Jeśli chodzi o ochronę gleby, opony VF są najlepsze. Dzięki bardzo niskiemu ciśnieniu ograniczają jej zagęszczanie, umożliwiają bardziej równomierne rozłożenie śladu i redukują poślizg.
Niskie ciśnienie, większa powierzchnia styku z podłożem, większa nośność... Opony rolnicze VF gwarantują zatem poprawę wydajności. Testy produktowe i dane uzyskane podczas pracy w polu pokazały, że technologia ta pozwala na oprysk większej ilości hektarów w ciągu jednego dnia. Taki wzrost plonów bezpośrednio przyczynia się do rozwoju gospodarstwa.
Dla tych, którzy niechętnie inwestują w tego typu opony, o 15 do 20% droższe w zakupie, jest jeden argument: oszczędność 0,7 litra paliwa na hektar w porównaniu ze standardową oponą rolniczą. Dla stale powiększających się gospodarstw oznacza to sporą oszczędność.
Technologiczna i wydajna
gama opon VX-Tractor
Często używasz ciągnika w obejściu, a także w zabudowaniach gospodarskich i wokół nich, ale jednocześnie masz do wykonania porównywalną ilość pracy na polu.
Inaczej mówiąc, ciągnik jest głównym filarem Twojego gospodarstwa i aby uczynić z niego wszechstronną maszynę, musisz znaleźć opony, które będą odpowiednie zarówno na podwórzu, jak i w polu.
Firma Bridgestone wprowadziła na rynek nową generację opon z serii VX-TRACTOR. Ta przystępna cenowo seria, która jednocześnie cechuje się świetnymi osiągami, została zaprojektowana specjalnie dla tych rolników, których maszyny mają bardzo wszechstronne zadania.
Opona VX-TRACTOR, będąca najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem pod względem osiągów i technologii, została wyprodukowana z nowej mieszanki gumy, która jest znacznie bardziej odporna na zużycie niż pozostałe modele dostępne na rynku.
Ponadto, używany do tej pory do produkcji mieszanki olej mineralny został zastąpiony bardziej przyjaznymi dla środowiska olejami roślinnymi.
Nowa konstrukcja karkasu jest wynikiem zastosowania technologii umożliwiającej uzyskanie ciśnienia w zakresie od 0,6 do 2,4 bara, co pozwala na dostosowanie opony do każdego rodzaju pracy i umożliwia przenoszenie przez nią jeszcze większych obciążeń.
Te wszystkie osiągnięcia technologiczne poprawiają żywotność opon, pozwalając im dłużej pracować, przenosić większe obciążenia i stanowią ogromny krok w kierunku bardziej zrównoważonego rozwoju w dziedzinie ogumienia.
Projektanci tej opony skupili się przede wszystkim na jej osiągach.
Charakteryzuje się ona dzięki temu bardzo wysokimi zdolnościami trakcyjnymi, a jej konstrukcja zaczerpnięta z najbardziej zaawansowanych modeli Bridgestone zapewnia fenomenalną przyczepność w każdych warunkach.
Nasza opona udowodniła, że ma znacznie niższy współczynnik poślizgu niż jej główni konkurenci zarówno w polu, jak i na drodze. Wygrywa z nimi także na śliskiej powierzchni, na zboczach oraz podczas przewożenia ciężkich ładunków.
Jej karkas został zaprojektowany w taki sposób, aby zminimalizować wewnętrzne naprężenia w strukturze opony. Dzięki temu opona może poruszać się z dużą prędkością nawet przy znacznych obciążeniach i z ciśnieniem do 2,4 bara.
Inżynierowie skupili się na zwiększeniu żywotności produktu, zwłaszcza w przypadku opon regularnie używanych podczas przejazdów na drogach.
Dzięki temu, że klocki bieżnika są dłuższe i szersze, a jego objętość została zwiększona nawet o 20% w porównaniu do bezpośrednich konkurentów, opona VX jest idealnie przystosowana do intensywnej eksploatacji na drogach.
Zwiększona objętość gumy zapewnia znacznie większą całkowitą grubość bieżnika niż w oponach innych marek.
Bieżnik składa się z sześciu warstw wysokiej jakości gumy, która zwiększa wytrzymałość opony, minimalizując skutki erozji, wycierania i użytkowania na twardym podłożu. Pomaga także chronić ją przed uszkodzeniami i potencjalnymi przebiciami.
Powierzchnia ściany bocznej opony została również wzmocniona, co dodatkowo zmniejsza jej podatność na przebicia.
Bardziej wytrzymała konstrukcja sprawia, że opona wytrzymuje próbę czasu i jest niezwykle odporna na zużycie.
Nasz wszechstronny asortyment jest dostępny w seriach 85, 70, 65 oraz XL w 57 rozmiarach dla ponad 34 kombinacji przodu i tyłu.
Odporne na przebicia Opony Foresty
Jeśli nie wykonujesz zbyt wielu prac polowych, ale za to potrzebujesz wielozadaniowego zaczepu i nie chcesz martwić się zbytnio o wytrzymałość opon lub rzeźbę terenu, na którym będziesz pracować, możesz wybrać opony leśne (np. Opony Forestry).
Opona leśna bardzo dobrze znosi próby w terenie. Posiada bardziej wytrzymałą konstrukcję, wzmocnioną stalowymi pasami, co zapewnia jej odporność na przebicia. Jego wysokowytrzymała, składająca się z wielu warstw struktura tekstylna jest niezwykle trwała i praktycznie nie do przebicia.
Na przykład: karczowanie terenów leśnych lub spulchnianie gleby wymaga od opony doskonałych właściwości trakcyjnych i przyczepności, dlatego klocki bieżnika powinny być ułożone pod kątem jak najbardziej zbliżonym do 23°, co odpowiada optymalnej pozycji trakcyjnej. Z kolei osnowa i jakość opon muszą umożliwiać ścianom bocznym wytrzymanie pracy na wielu rodzajach podłoża (twardy teren, pniaki, gałęzie, ostre kamienie itp.). Ponadto, aby bieżnik był naprawdę skuteczny w takich warunkach, powinien mieć doskonałe właściwości samoczyszczące.
Opona leśna to typ opony o wzmocnionej konstrukcji stalowej i nylonowym karkasie, z klockami bieżnika z większą ilością gumy, wzbogaconymi o dodatkowe elementy ochronne. W porównaniu z oponą standardową osiąga ona znacznie wyższą od przeciętnej odporność na przecięcia ściany bocznej i uderzenia:
Aby pójść jeszcze dalej i zwiększyć przychody Twojej działalności, zapoznaj się z darmowym i obszernym e-Bookiem Bridgestone-agriculture, który szczegółowo wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w Twoim gospodarstwie.
Większość osób, które przeczytały ten artykuł, zaciekawił także artykuł poniżej:
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
Oddział w Polsce
ul. Postępu 18B
02-676, Warszawa
Polska