Dzięki standaryzacji nowych wzorów karkasów przez Europejską Organizację Techniczną Opon i Felg (ETRTO*), wybór opon rolniczych jest obecnie prostszy i może mieć znaczący wpływ na poprawę wydajności gospodarstwa rolniczego.
Podstawowe rozróżnienie pomiędzy oponami to podział na opony standardowe, znane jako opony „z tradycyjnym karkasem radialnym”, opony z karkasem IF (Improve Flexion) o poprawionym ugięciu oraz opony z karkasem VF (Very Improve Flexion) o bardzo wysokim ugięciu. Przyjrzyjmy się teraz temu, co tak naprawdę je odróżnia.
Opony standardowe są obecnie oponami najczęściej używanymi w ciągnikach i dystrybuowanymi przez dealerów. Aby korzystać z nich w optymalny sposób, należy podjąć pewne środki ostrożności, zwłaszcza przy regulacji ciśnienia. Ciśnienie powietrza w oponach standardowych należy dostosować do obciążenia osi, prędkości i rodzaju pracy (w zależności od natężenia siły trakcyjnej).
W ciągu jednego dnia pracy ciśnienie w oponach należy zmienić kilkakrotnie: chociażby w przypadku przejazdu drogą pomiędzy dwoma działkami lub dłuższego przejazdu drogą, a także podczas pracy na polu naprzemiennie z narzędziem lub bez.
* ETRTO oznacza Europejską Organizację Techniczną Opon i Felg. Jest to organ określający i regulujący normy techniczne związane z parametrami opon, felg i zaworów. System ten umożliwia między innymi łatwą wymianę części zamiennych.
W przypadku tradycyjnego karkasu, ciśnienie powietrza musi być regulowane bardzo często.
Aby ułatwić sobie ten obowiązek, dobrym rozwiązaniem jest wyposażenie ciągnika w system zdalnego pompowania. Niestety, takie systemy nie są wystarczająco popularne. Aby uniknąć konieczności regulacji, kierowcy często mają tendencję do ustawiania ciśnienia pod najbardziej wymagającą sytuację, tj. jazdę po drodze. Bezpośrednią konsekwencją tego zwyczaju jest fakt, że opona rzadko pracuje w swojej optymalnej konfiguracji, a jej wydajność spada.
Jak sugerują ich nazwy, opony IF i VF oferują większą elastyczność. Te nowe technologie umożliwiają przede wszystkim przenoszenie większych obciążeń. Przy tym samym ciśnieniu powietrza opona IF przeniesie o 20% większe obciążenie. Z kolei opona VF przeniesie aż o 40% większe obciążenie.
Technologia IF pozwala już na znaczne zmniejszenie nacisku wywieranego przez oponę na podłoże, natomiast technologia VF idzie w tym zakresie jeszcze o krok dalej. Inną zaletą opon VF jest ich absolutna uniwersalność: aby dostosować ciśnienie do wykonywanej pracy, nie trzeba specjalnie wysiadać z ciągnika. To ogromna oszczędność czasu i niezrównany komfort obsługi maszyn rolniczych.
Gołym okiem nie zauważysz żadnej różnicy pomiędzy tymi trzema typami opon. Ich kształt jest taki sam, jedynie ilość klocków bieżnika może być inna w zależności od rozmiaru. Różnica tkwi w tym, jak są skonstruowane. Materiały w oponach IF i VF są bardziej wyszukane, a newralgiczne miejsca, takie jak stopki, zostały wzmocnione. Wszystko to ma na celu zapewnienie wyższej jakości opon.
Zdolność opony do ugięcia, czyli modyfikacji swojej trajektorii, jest znacznie większa w oponach VF, co skutkuje nieco innym obwodem toczenia. Mieszanie technologii jest zatem poważnym błędem technicznym, który może mieć zgubne konsekwencje dla bezpieczeństwa pracy. Możemy Ci jedynie doradzić, abyś zdecydował się na kompletny zestaw w postaci czterech opon z tej samej serii.
Aby pójść jeszcze dalej i zwiększyć przychody Twojej działalności, zapoznaj się z darmowym i obszernym e-Bookiem Bridgestone-agriculture, który szczegółowo wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w Twoim gospodarstwie.
Większość osób, które przeczytały ten artykuł, zaciekawił także artykuł poniżej:
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
Oddział w Polsce
ul. Postępu 18B
02-676, Warszawa
Polska