Opona rolnicza jest złożonym zespołem wielu elementów, które nadają jej odpowiednią sztywność i umożliwiają prawidłowe funkcjonowanie na styku z podłożem.
Struktura radialna jest obecnie szeroko stosowana w rolnictwie (technologie IF oraz VF), wypierając tym samym strukturę diagonalną.
Budowa opony opiera się przede wszystkim na jej karkasie. Karkas, czyli osnowa jest zespołem syntetycznych nici tekstylnych i powlekanych mosiądzem drutów stalowych, splecionych w warstwy. Jego zadaniem jest wytrzymywanie obciążeń przenoszonych przez oponę.
Karkas w oponie radialnej
Ułożenie warstw osnowy określa typ opony. W przypadku opony radialnej są one ułożone poprzecznie do kierunku jazdy koła.
To właśnie ta orientacja pozwala na wysoki stopień odkształcalności ścian bocznych opony, co jest charakterystyczne dla opon radialnych. Dzięki temu wstrząsy są lepiej absorbowane, a komfort jazdy staje się znacznie wyższy.
Wewnętrzna powierzchnia osnowy jest z kolei pokryta warstwą impregnowanej gumy, co zapewnia wodoszczelność opony ciągnikowej i ułatwia utrzymanie stabilnego ciśnienia.
W górnej części osnowy, ukośnie do kierunku jazdy koła, znajdują się dodatkowe warstwy, które są jej warstwami stabilizującymi.
Warstwy stabilizujące
w oponie radialnej
Istnieją dwa rodzaje warstw stabilizujących:
Ich zadaniem jest zapewnienie dobrej stabilności kierunkowej opony i umożliwienie strukturze karkasu poruszania się na całej swojej szerokości.
Amortyzują one również część wstrząsów i chronią karkas przed przecięciami, spowodowanymi czynnikami zewnętrznymi.
Osnowa jest wzmocniona w miejscu połączenia z obręczą metalowymi pierścieniami (po jednym z każdej strony opony ciągnikowej) zwanymi prętami stopki.
Pręty wzmacniające w oponie radialnej
Pręty stopki utrzymują zagięcia warstw osnowy i usztywniają stopkę, zapewniając dobre prowadzenie opony i odpowiednie przenoszenie trakcji pomiędzy obręczą a oponą.
Zewnętrzna powierzchnia opony rolniczej jest całkowicie pokryta gumą: jest to część opony, którą widać gołym okiem.
Odporność gumy na ścieranie i przecięcia sprawia, że karkas i jego warstwy stabilizujące są chronione przed uszkodzeniami zewnętrznymi.
Ściany boczne w oponie radialnej
Na ściany bocznenakładana jest najpierw stosunkowo cienka i gładka specjalna warstwa. Nadaje ona oponie elastyczność w stosunku do osnowy i absorbuje wstrząsy. Ściany boczne odgrywają również kluczową rolę w stabilności bocznej opony.
Następnie na zewnętrzną powierzchnię opony nanoszony jest bieżnik. Jest to gruba warstwa gumy, formowana podczas procesu wulkanizacji w celu utworzenia wypustów.
Bieżnik w oponie radialnej
Główną rolą klocków bieżnika jest przenoszenie trakcji we wszystkich warunkach użytkowania opony. Aby to osiągnąć, ich kształt, kąt i pozycja są optymalizowane.
Klocki bieżnika pomagają również ustabilizować ciągnik podczas jazdy i kierowania. Bieżnik przyczynia się również do komfortu jazdy.
Aby pójść jeszcze dalej i zwiększyć przychody Twojej działalności, zapoznaj się z darmowym i obszernym e-Bookiem Bridgestone-agriculture, który szczegółowo wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w Twoim gospodarstwie.
Większość osób, które przeczytały ten artykuł, zaciekawił także artykuł poniżej:
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
Oddział w Polsce
ul. Postępu 18B
02-676, Warszawa
Polska