Zazwyczaj mówi się o nadmiernym poślizgu opon ciągnikowych, ale czy wiesz, że minimalny poślizg jest niezbędny do uzyskania optymalnych osiągów?
Współczynnik poślizgu zależy od rodzaju gleby i warunków pogodowych. Jeśli jest on zbyt wysoki, nie tylko zużywa się do 20% więcej paliwa, ale także wygładza się dno bruzdy i wzmacnia się podeszwę płużną. Dlatego warto wiedzieć, jak dokładnie obliczyć ten współczynnik. Można to zrobić bezpośrednio na polu z ciągnikiem, bez konieczności stosowania narzędzia do pomiaru.
Dzięki naszemu artykułowi poznasz najprostszy sposób na określenie współczynnika poślizgu i będziesz mógł w pełni wykorzystywać moc Twojego ciągnika.
Chcąc zdać sobie sprawę, jak ważne jest uzyskanie optymalnego współczynnika poślizgu, należy pamiętać, że opony rolnicze pośredniczą w przenoszeniu mocy ciągnika na podłoże. Z tego powodu mają one kluczowe znaczenie dla przebiegu pracy w polu.
Klocki bieżnika opony wbijają się w podłoże i opierają się na nim, wywierając nacisk aż do momentu napotkania oporu, co umożliwia przeniesienie momentu obrotowego na felgę.
W zależności od składu gleby i warunków pogodowych, moment oporu podłoża może być bardzo różny. Opór ten jest niczym innym jak współczynnikiem poślizgu, który umożliwia oponie poruszanie się po podłożu.
W trakcie jazdy suchą, asfaltową drogą współczynnik poślizgu będzie najniższy. W takiej sytuacji nie pracują klocki bieżnika, ale cała gumowa powierzchnia opony, która odkształca się, dopasowując się do mikroskopijnych wgłębień w podłożu.
Powierzchnia dróg publicznych składa się z różnych kruszyw (okruchów skalnych, żwiru, piasku), zatopionych w asfalcie, powstałym na bazie smoły. Na powierzchni asfaltu możemy zaobserwować te cząstki, tworzące mniej lub bardziej widoczne i mniej lub bardziej oddalone od siebie nierówności. Im bardziej szorstkie jest podłoże i im bardziej miękka guma opony, tym lepiej będzie ona przylegać do podłoża, zmniejszając znacznie poślizg.
Na asfalcie poślizg jest nieznaczny, gdy jedziesz bardzo wolno, ale zwiększa się wraz z prędkością i chociaż jest mniejszy niż na mokrym polu, powoduje maksymalne zużycie gumy w oponach ciągnika. Dzieje się tak dlatego, iż asfalt jest tak twardy, że działa na gumę opon niczym papier ścierny.
Jeśli jedziesz po asfaltowej drodze zimą i natrafisz na płat lodu lub oblodzony, twardy śnieg, wszystkie mikroskopijne wgłębienia w asfalcie znikają, a guma opony natychmiast traci przyczepność.
Ryzyko poślizgu jest wtedy największe i ciągnik może wymknąć się spod kontroli, jeżeli rozwinąłeś sporą prędkość lub kiedy wieziesz ciężki ładunek.
Klocki bieżnika napotykają bardzo mały opór, piasek nie zbija się w grudy, a siła trakcyjna marnuje się, ponieważ opona nie znajduje wystarczającego oparcia, aby móc przenieść moc ciągnika na podłoże.
Piasek będzie przesuwał się z przodu do tyłu, a opony będą miały tendencję do zapadania się, szukając oparcia w głębszych warstwach gruntu, co znacznie zwiększy zużycie paliwa ze względu na opór toczenia. Jeżeli ciągnik nie znajdzie twardszego gruntu na większej głębokości, ryzyko zakopania się jest spore.
Im wilgotniejsza staje się gleba, tym mniejszy opór stawia pojazdowi i w rezultacie zbija się w grudy między klockami bieżnika.
Jeśli opona nie napotka oporu podczas jazdy do przodu, będzie go szukać głęboko w podłożu, co zwiększy ryzyko zakopania się.
W zależności od jakości opon, elastyczności karkasu, profilu klocków bieżnika i stopnia zużycia, opona będzie miała większą lub mniejszą zdolność do pozbywania się gromadzącej się na niej gleby.
Ryzyko ubicia głębszych warstw gleby jest więc znacznie większe w sytuacji, gdy grunt jest wilgotny.
Niewielki poślizg jest niezbędny, aby idealnie przenieść siłę trakcyjną, chroniąc jednocześnie strukturę wierzchniej warstwy gleby. Taki poślizg jest nieunikniony i odpowiada zdolności gruntu do stawiania oporu naciskowi wywieranemu przez klocki bieżnika.
Żeby precyzyjnie określić współczynnik poślizgu, należy wybrać standardowy dla wykonywanej pracy kawałek ziemi, a ciągnik musi pracować na tym samym biegu i z tymi samymi ustawieniami co zwykle.
1. Zaznacz na boku tylnego koła ciągnika punkt, w którym styka się ono z podłożem i umieść na ziemi znacznik w miejscu styku z oponą.
2. Orząc, wykonaj 10 obrotów tylnego koła i umieść na ziemi znacznik w punkcie końcowym.
3. Następnie wróć do punktu wyjścia, by pokonać ten sam dystans między dwoma znacznikami z podniesionym pługiem i policz obroty koła.
Załóżmy na przykład, że podczas drugiego przejazdu z podniesionym pługiem policzyłeś 9,1 obrotu koła. Wzór matematyczny będzie następujący:
Aby pójść jeszcze dalej i zwiększyć przychody Twojej działalności, zapoznaj się z darmowym i obszernym e-Bookiem Bridgestone-agriculture, który szczegółowo wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w Twoim gospodarstwie.
Większość osób, które przeczytały ten artykuł, zaciekawił także artykuł poniżej:
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
Oddział w Polsce
ul. Postępu 18B
02-676, Warszawa
Polska