Podczas żniw opony przyczepy są poddawane prawdziwej próbie ogniowej, w ciągu kilku godzin przechodzą od pełnego załadunku do jazdy na pusto, przemieszczając się z pola na drogę kilka razy dziennie. W dodatku, zazwyczaj preferuje się zwiększenie obciążenia, które pozwala uniknąć dodatkowych przejazdów.
Do jakiego momentu da się obciążać opony? Co mogą wytrzymać opony przyczepy? Jak dbać o ich sprawność, aby nie stracić niepotrzebnie czasu w trakcie żniw?
Podczas żniw czas poświęcony na przejazdy z ładunkiem z konieczności spowalnia wydajność pracy Twojego kombajnu, wyobraź sobie zatem skutki przebicia opony przyczepy z powodu przeciążenia, niewykrytej usterki lub intensywnej eksploatacji starej opony podczas zbiorów.
Indeks nośności jest podany na oponach. Jest to liczba, zazwyczaj mieszcząca się w przedziale od 100 do 200, która odpowiada możliwemu obciążeniu opony przy danym ciśnieniu.
Indeks prędkości to litera oznaczająca prędkość, z jaką może poruszać się opona. Aby wybrać najodpowiedniejsze opony do Twojego zastosowania, wystarczy, że zestawisz ze sobą oba indeksy.
W tym celu zasięgnij informacji w tabelach indeksów nośności i prędkości podanych przez producenta.
I.C. | kg | I.C. | kg | I.C. | kg | I.C. | kg | I.C. | kg |
60 | 250 | 61 | 257 | 62 | 265 | 63 | 272 | 64 | 280 |
65 | 290 | 66 | 300 | 67 | 307 | 68 | 315 | 69 | 325 |
70 | 335 | 71 | 345 | 72 | 355 | 73 | 365 | 74 | 375 |
75 | 387 | 76 | 400 | 77 | 412 | 78 | 425 | 79 | 437 |
80 | 450 | 81 | 462 | 82 | 475 | 83 | 487 | 84 | 500 |
85 | 515 | 86 | 530 | 87 | 545 | 88 | 560 | 89 | 580 |
90 | 600 | 91 | 615 | 92 | 630 | 93 | 650 | 94 | 670 |
95 | 690 | 96 | 710 | 97 | 730 | 98 | 750 | 99 | 775 |
100 | 800 | 101 | 825 | 102 | 850 | 103 | 875 | 104 | 900 |
105 | 925 | 106 | 950 | 107 | 975 | 108 | 1 000 | 109 | 1 030 |
110 | 1 060 | 111 | 1 090 | 112 | 1 120 | 113 | 1 150 | 114 | 1 180 |
115 | 1 215 | 116 | 1 250 | 117 | 1 285 | 118 | 1 320 | 119 | 1 360 |
120 | 1 400 | 121 | 1 450 | 122 | 1 500 | 123 | 1 550 | 124 | 1 600 |
125 | 1 650 | 126 | 1 700 | 127 | 1 750 | 128 | 1 800 | 129 | 1 850 |
130 | 1 900 | 131 | 1 950 | 132 | 2 000 | 133 | 2 060 | 134 | 2 120 |
135 | 2 180 | 136 | 2 240 | 137 | 2 300 | 138 | 2 360 | 139 | 2 430 |
140 | 2 500 | 141 | 2 575 | 142 | 2 650 | 143 | 2 725 | 144 | 2 800 |
145 | 2 900 | 146 | 3 000 | 147 | 3 075 | 148 | 3 150 | 149 | 3 250 |
150 | 3 350 | 151 | 3 450 | 152 | 3 550 | 153 | 3 650 | 154 | 3 750 |
155 | 3 875 | 156 | 4 000 | 157 | 4 125 | 158 | 4 250 | 159 | 4 375 |
160 | 4 500 | 161 | 4 625 | 162 | 4 750 | 163 | 4 875 | 164 | 5 000 |
165 | 5 150 | 166 | 5 300 | 167 | 5 450 | 168 | 5 600 | 169 | 5 800 |
170 | 6 000 | 171 | 6 150 | 172 | 6 300 | 173 | 6 500 | 174 | 6 700 |
175 | 6 900 | 176 | 7 100 | 177 | 7 300 | 178 | 7 500 | 179 | 7 750 |
180 | 8 000 | 181 | 8 250 | 182 | 8 500 | 183 | 8 750 | 184 | 9 000 |
185 | 9 250 | 186 | 9 500 | 187 | 9 750 | 188 | 10 000 | 189 | 10 300 |
KOD PRĘDKOŚCI | PRĘDKOŚĆ (w km/h) | KOD PRĘDKOŚCI | PRĘDKOŚĆ (w km/h) | |
A1 | 5 | B | 50 | |
A2 | 10 | C | 60 | |
A3 | 15 | D | 65 | |
A4 | 20 | E | 70 | |
A5 | 25 | F | 80 | |
A6 | 30 | G | 90 | |
A7 | 35 | |||
A8 | 40 |
Kod prędkości wskazuje możliwą prędkość opony dla danego obciążenia odpowiadającego indeksowi nośności w warunkach roboczych określonych przez producenta.
W każdym bądź razie, aby optymalnie wykorzystać możliwości opony, należy ustawić ciśnienie powietrza zgodnie z danymi producenta i nie zapominać o jego regularnym sprawdzaniu.
Warto wiedzieć, że niektóre z przyczep są dopuszczone do jazdy z dużą prędkością. Opony są przystosowane do jazdy z dużą prędkością pod warunkiem, że uwzględnisz ich nośność (patrz tabela powyżej). Maksymalna dopuszczalna prędkość ciągników rolniczych na drogach publicznych wynosi 30 km/h i nie zależy od tego, czy jedzie się z przyczepą, czy bez.
Ograniczenie prędkości dla ciągnika z przyczepą wynosi więc 30 km/h, niezależnie od tego, czy przyczepa jest załadowana, czy też pusta.
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (GVWR) podana w dowodzie rejestracyjnym ciągnika określa całkowitą dopuszczalną masę zaczepu (masa ciągnika + wszystkich przyczep + ładunku).
Dozwolona ładowność przyczep, z wyjątkiem naczepy, jest ograniczona do 10 ton dla przyczepy z jedną osią, do 18 ton dla przyczepy z podwójną osią i do 24 ton dla przyczepy wieloosiowej.
Na przykład: przyczepę jednoosiową można obciążyć tylko do 10 T, co jest osiągane przy normalnym załadunku. W przypadku ciągników o dużej mocy 200 KM z 3-osiową przyczepą dopuszczalny na drodze limit ładowności zostanie bardzo łatwo przekroczony przy standardowym obciążeniu. Zwracaj na to szczególną uwagę, gdyż w przypadku przeładowania mandaty mogą Cię drogo kosztować.
Jeśli chcesz ograniczyć wpływ przejazdów przyczepy na stan gleby Twoich pól, wybierz dla niej szerokie, niskociśnieniowe opony.
Szeroka opona pozwala na optymalne rozłożenie dużych obciążeń, a dzięki dużej objętości powietrza w oponie możliwa jest poprawa jej nośności bez zwiększania ciśnienia.
Ponieważ ciśnienie wywierane przez pojazd na glebę pozostaje w ścisłej zależności z ciśnieniem panującym wewnątrz opony, niskie ciśnienie powietrza w oponie ograniczy ubicie gleby, nawet przez załadowaną zbożem przyczepę podczas żniw.
Aby pójść jeszcze dalej i zwiększyć przychody Twojej działalności, zapoznaj się z darmowym i obszernym e-Bookiem Bridgestone-agriculture, który szczegółowo wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w Twoim gospodarstwie.
Większość osób, które przeczytały ten artykuł, zaciekawił także artykuł poniżej:
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
Oddział w Polsce
ul. Postępu 18B
02-676, Warszawa
Polska