Wymiana kompletu opon to znaczący koszt, który jest nieunikniony i kluczowy zarazem. Ty za to możesz w prosty sposób zmniejszyć częstotliwość wymiany ogumienia w ciągniku, analizując różne parametry, co w sumie pozwoli Ci na to, aby każda z opon pracowała o 1000 godzin dłużej. W ten sposób na pewno poczynisz spore oszczędności.
Jest to dobre rozwiązanie, które pozwoli Ci zoptymalizować rentowność gospodarstwa.
Wiesz zapewne, że powierzchnia asfaltu jest mieszaniną kruszyw, skał, kawałków żwiru czy piasku. Te wszystkie cząstki lekko zarysowują oponę, umożliwiając dobrą przyczepność gumy przy bardzo niskiej prędkości. Jednak przy zmianie kierunku jazdy, podczas przyspieszania lub hamowania opona ulega niewielkiemu poślizgowi. Ponieważ asfalt jest bardzo twardą nawierzchnią, to właśnie ten nieznaczny poślizg będzie działał na gumę jak papier ścierny, a zużycie opony osiągnie maksymalny poziom.
Szybka jazda może wprawdzie przyspieszyć Ci pracę o 5 minut, za to jednak zużycie opon będzie dwukrotnie większe, a zużycie paliwa znacznie wyższe. W tym przypadku czas to najgorsza oszczędność, jaką można poczynić. Płynna i spokojna jazda ze stałą prędkością jest znacznie bardziej opłacalna przez cały okres eksploatacji ogumienia.
Nieumiejętnie dobrane ciśnienie to wróg numer jeden opon ciągnikowych i w tym właśnie jest największy problem. Z pewnością rozumiesz, że aby uniknąć ubijania gleby na polach, musisz zwiększyć powierzchnię styku opony z podłożem, a więc mieć jak najniższe ciśnienie. Z kolei, gdy tylko wyjedziesz na drogę, powinieneś ustawić jak najwyższe ciśnienie, aby ograniczyć kontakt gumy z asfaltem i maksymalnie zmniejszyć opory toczenia, a tym samym zużycie Twoich opon.
Nie masz innego wyjścia: aby opony służyły jak najdłużej, musisz zaopatrzyć się w dobry kompresor i ciśnieniomierz. Ustawianie ciśnienia zajmuje trochę czasu, ale pozwoli Ci na spore oszczędności.
W sytuacji zbyt dużego obciążenia przyczepy lub zamontowania ciężkich narzędzi zawieszanych na ciągniku w całości lub w części masa zaczepu spowoduje zgniecenie opony. Gdy ciężkie narzędzie przenosi zbyt duże obciążenie na tylną oś ciągnika, opony kompensują to jak mogą, odkształcają się i uginają.
Jeśli nawierzchnia jest twarda, klocki bieżnika będą się uginać pod wpływem działania siły trakcyjnej. Odkształcenia opony spowodowane zgnieceniem uwidocznią się na ścianach bocznych, które zostaną przeciążone. Działanie ciężaru na gumę spowoduje jej bardzo szybkie nagrzewanie się wraz ze wzrostem prędkości na drodze, co może prowadzić do zużywania się opony w bardzo szybkim tempie.
Pierwszą odczuwalną konsekwencją przeciążenia ogumienia będą koszty. Przyspieszone zużycie opon i skrócenie ich żywotności o 25 do 50% nastąpi proporcjonalnie do ilości i czasu nadmiernego obciążenia.
Rotacja opon jest dobrym rozwiązaniem, pozwalającym na rozkład ich zużycia. Warto zamienić opony miejscami, zwłaszcza jeśli zauważysz lekkie dysproporcje w zużyciu, albo trochę więcej zużycia po prawej stronie niż po lewej, lub też wytarcia po jednej stronie klocków bieżnika...
Zamieniając opony miejscami, możesz sprawić, że posłużą Ci przez wiele godzin pracy więcej. Niemniej, warto jednak szybko wykryć przyczynę nierównomiernego zużycia. Zazwyczaj są za to odpowiedzialne dość typowe sytuacje, takie jak wada ustawienia kół lub problem z ich synchronizacją:
Pozycję kół względem siebie należy sprawdzać regularnie, ponieważ podczas jazdy ciągnikiem pokonujesz koleiny, głębokie bruzdy lub napotykasz przeszkody (kamienie lub gałęzie), które mogą rozregulować poprawne ustawienie kół.
Wzajemne ustawienie osi dwóch kół w stosunku do osi maszyny nazywamy równoległością. W idealnej sytuacji opony powinny być ustawione równolegle do ciągnika. Jeżeli czoła opon kierują się nieco do wewnątrz w stosunku do osi ciągnika, oznacza to zbieżność kół i odwrotnie, jeżeli czoła opon rozchodzą się na zewnątrz, oznacza to zbyt dużą rozbieżność. W obu przypadkach konieczna jest regulacja, która zredukuje ryzyko nierównego zużycia ogumienia.
Synchronizacja kół to nic innego jak synchronizacja osi przedniej z osią tylną maszyny, a dobre ustawienie tego parametru powinno pozwolić osi przedniej ciągnąć nieco więcej niż osi tylnej.
Istnieją dwa przypadki złej synchronizacji kół. Jeżeli oś tylna hamuje oś przednią, to oś przednia zużywa się szybciej niż tylna. I odwrotnie, jeśli oś tylna popycha oś przednią, dochodzi do nadmiernego poślizgu osi tylnej i większego zużycia tyłu.
Jakość wykonania i rodzaj użytych materiałów mają decydujący wpływ na żywotność ogumienia. Istnieją bowiem różne gatunki gumy, mniej lub bardziej miękkie, które inaczej reagują na zużycie. Nie jest to tylko kwestia miękkości i twardości gumy, ale także rodzaju użytych materiałów, ponieważ wbrew temu, co się zazwyczaj uważa, guma może być jednocześnie miękka i bardzo odporna na zużycie.
Najnowsze generacje opon zostały zaprojektowane tak, aby zoptymalizować ich żywotność i liczbę godzin użytkowania. Dzięki zastosowaniu ulepszonych materiałów, zwiększeniu rozmiaru klocków bieżnika i objętości gumy, optymalizacji struktury osnowy i wzmocnieniu bieżnika, pozwalają one na wydłużenie okresu eksploatacji przy takim samym użytkowaniu w porównaniu do starszych modeli ogumienia.
Opona, która wyróżnia się maksymalną odpornością na zużycie, to najnowsza propozycja z oferty Bridgestone, a mianowicie VX-Tractor.
Większość osób, które przeczytały ten artykuł, zaciekawił także artykuł poniżej:
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
Oddział w Polsce
ul. Postępu 18B
02-676, Warszawa
Polska