Opony przenoszą moc ciągnika oraz jego zdolności trakcyjne na podłoże, mając tym samym podstawowe znaczenie dla zapewnienia optymalnej jakości pracy.
Komunikacja między maszyną a podłożem jest całkowicie zależna od opon, które - jeśli są idealnie dopasowane do typu gleby i ciągnika - pozwalają na doskonałą kontrolę trakcji.
Dzięki umiejętnie dobranym parametrom zyskujesz na osiągach, zużywasz mniej paliwa i redukujesz ubicie gleby, a opony wolniej się zużywają.
W ten sposób znacznie zwiększa się Twoja wydajność pracy.
Klocki bieżnika, znajdujące się na powierzchni opon rolniczych, przylegają do podłoża i ograniczają poślizg, który powoduje utratę przyczepności. Kąt ustawienia klocków bieżnika w stosunku do osi koła wpływa na możliwości trakcyjne ciągnika. Im mniejszy kąt, tym bardziej powierzchnia podparcia klocków będzie prostopadła do kierunku jazdy i tym większą siłę trakcyjną uzyskamy.
Uwaga! Nie warto jednak wybierać dyskontowych opon rolniczych o zbyt małym kącie nachylenia klocków bieżnika, ponieważ gdy jest on bardzo niski, zdolność opony do samooczyszczania znacznie maleje. Należy także kontrolować współczynnik poślizgu, ponieważ zbyt duży poślizg zwiększa zużycie paliwa, powoduje wygładzanie dna bruzdy i szybsze zużywanie się opon.
Zakrzywiony wzór bieżnika
Zdecydowanie warto wybrać oponę rolniczą nowej generacji o zakrzywionym lub wielokątnym wzorze bieżnika.
Umożliwia to znalezienie idealnego kompromisu między optymalnym samooczyszczaniem a maksymalną trakcją ogumienia.
Niektóre z opon są już wyposażone w optymalizujące trakcję klocki bieżnika. To właśnie zagłębianie się klocków w podłoże umożliwia oponie przenoszenie momentu obrotowego na felgę.
Optymalizacja rzeźby bieżnika zwiększa zdolność opony do przenoszenia mocy i trakcji na podłoże.
Ściany boczne szerokich, niskociśnieniowych opon VF są wzmocnione, aby pozwolić na większe ugięcie, a tym samym dać możliwość obniżenia ciśnienia na tyle, żeby zwiększyła się powierzchnia styku z podłożem, a tym samym kontakt z klockami bieżnika zdolnymi do przenoszenia siły trakcyjnej.
Montaż szerokich opon w technologii VF to idealne rozwiązanie, które chroni glebę poprzez optymalizację trakcji i umożliwia skuteczną orkę.
Aby zwiększyć plony i wydajność pracy, wybiera się ciągniki o większej mocy (a więc stosunkowo ciężkie), w dodatku pracujące z szerokim i ciężkim osprzętem. Takie rozwiązanie ma jednak swoje wady: większa masa oznacza konieczność zwiększenia ciśnienia w celu skompensowania dodatkowego obciążenia, co prowadzi do nadmiernego poślizgu, a tym samym do zmniejszenia wydajności pracy.
Główną korzyścią płynącą ze stosowania podwójnych kół jest to, że znacznie poprawiają one siłę uciągu i zmniejszają ryzyko poślizgu poprzez zwiększenie liczby klocków bieżnika na styku z podłożem i zwiększenie powierzchni tego styku.
Bliźniaki zapewniają także lepsze rozłożenie ciężaru na podłożu przy niższym ciśnieniu ogumienia, co ma zasadnicze znaczenie dla ograniczenia ubicia gleby.
Na przykład ciągnik wyposażony w podwójne opony z przodu i z tyłu ma współczynnik przekazu trakcji wynoszący ponad 130% (100% w przypadku ciągnika wyposażonego w pojedyncze opony z przodu i z tyłu). Ciągnik wyposażony w koła podwójne ma mniejszy współczynnik poślizgu, co prowadzi do mniejszego zużycia paliwa.
Aby pójść jeszcze dalej i zwiększyć przychody Twojej działalności, zapoznaj się z darmowym i obszernym e-Bookiem Bridgestone-agriculture, który szczegółowo wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w Twoim gospodarstwie.
Większość osób, które przeczytały ten artykuł, zaciekawił także artykuł poniżej:
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
Oddział w Polsce
ul. Postępu 18B
02-676, Warszawa
Polska