Balastowanie ma na celu zwiększenie masy ciągnika dla zwiększenia przyczepności opon lub obniżenia środka ciężkości zaczepu podczas pracy z ciężkimi narzędziami lub przy silnej trakcji. Jaki spoób balastowania jest tak naprawdę najlepszy?
Zbyt duża masa z przodu może spowodować złamanie przedniej osi, natomiast niewystarczająca masa ciągnika przyczynia się do powstawania nadmiernego poślizgu i spowalnia tym samym Twoją pracę, a w dodatku powoduje szybsze zużywanie się opon.
Wszystko wskazuje na to, że zalewanie opon ciągnika wodą jest jednym z najprostszych i najtańszych sposobów na prawidłowe balastowanie ciągnika bez ryzyka uszkodzeń mechanicznych.
Jeśli chcesz używać ciężkich narzędzi lub zwiększyć siłę trakcyjną zaczepu, na przykład podczas orki, musisz w tym celu zwiększyć masę ciągnika. Dzieje się tak dlatego, że zdolność trakcyjna maszyny jest bezpośrednio związana z jej masą. W dodatku balastowanie zwiększa przyczepność ciągnika oraz jego narzędzi.
Zmniejsza się też poślizg, co ogranicza szkody wyrządzane w glebie, zwiększa się wydajność pracy (wykonasz ją w krótszym czasie) i żywotność opon ciągnika (mniejsze zużycie klocków bieżnika).
Balastowanie jest zatem szczególnie przydatne podczas prac wymagających dużej siły trakcyjnej, zwłaszcza gdy gleba jest bardzo mokra i gdy pracujemy z dużym momentem obrotowym (podczas orki). Ciągnik musi wtedy poruszać się do przodu bez poślizgu, aby nie wygładzać i nie ubijać gleby.
Nadmierny poślizg opon można wykryć, obserwując ślady pozostawione przez opony na podłożu. Jeśli ślad po klockach bieżnika nie jest dobrze widoczny lub jest znacznie głębszy niż rzeczywisty rozmiar klocków, oznacza to, że poślizg jest zbyt duży.
Gromadzenie się grudek ziemi między klockami bieżnika jest również oznaką dużego poślizgu kół i powoduje rzeczywistą utratę siły trakcyjnej zaczepu, co prowadzi do większego zużycia paliwa, a także do przedwczesnego zużycia opon rolniczych.
W celu określenia, czy ciągnik powinien być obciążony, czy nie, należy obliczyć współczynnik poślizgu.
Aby uzyskać wartość tego współczynnika, wystarczy przejechać traktorem określoną odległość (np. 100 m), podczas gdy druga osoba liczy obroty wykonane przez koło na tym dystansie. Następnie trzeba jeszcze obliczyć teoretyczną liczbę obrotów koła (przebyta droga / obwód koła).
Mając te dane, współczynnik poślizgu oblicza się według następującego wzoru:
Idealnie byłoby, gdyby uzyskana wartość nie była wyższa nić 12-15%.
Balastowanie pomaga zmniejszyć współczynnik poślizgu, ponieważ zwiększa przyczepność i stabilność ciągnika. Może to być szczególnie przydatne, jeśli pracujesz na pochyłym terenie.
Metalowe obciążniki sprawdzą się idealnie, jeśli chcesz dobrze rozłożyć obciążenie między przodem i tyłem ciągnika. W przypadku balastowania wodą równomierne rozłożenie obciążenia jest trudniejsze do uzyskania.
Poza tym, użycie obciążników daje Ci większe pole do manewru, ponieważ w celu uzyskania potrzebnej wagi możesz zastosować dowolną liczbę ciężarków. Montaż obciążników jest jednak pracochłonny, ponieważ ze względu na ich dużą masę wymaga użycia narzędzi podnoszących.
Żeby dodać dokładnie tyle masy, ile potrzeba, należy użyć wagi dla każdej osi i sprawdzić maksymalny indeks nośności opon rolniczych podany przez producenta.
UWAGA: Niektóre zbyt ciężkie narzędzia mogą nie pasować do masy ciągnika, nawet gdy go obciążymy. W tym wypadku rozwiązaniem może być zamontowanie podwójnych kół w celu utrzymania ciężaru i lepszego rozłożenia siły trakcyjnej.
Jeśli Twój ciągnik ma przewozić lub ciągnąć za sobą lekki ładunek, większość ciężaru powinna być przenoszona przez tylną oś. Jeśli jednak ładunek jest duży, ciężar powinien być rozłożony równomiernie na przednią i tylną oś.
Rozkład masy na przednią i tylną oś w % | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
MAŁE OBCIĄŻENIE | ŚREDNIE OBCIĄŻENIE | DUŻE OBCIĄŻENIE | ||||
Oś przednia | Oś tylna | Oś przednia | Oś tylna | Oś przednia | Oś tylna | |
napęd na 2 koła | 25% | 75% | 30% | 70% | 35% | 65% |
napęd na 4 koła | 35% | 65% | 35% | 65% | 40% | 60% |
Metalowe obciążniki powinny być umieszczane jak najniżej na ciągniku, aby obniżyć jego środek ciężkości i ustabilizować zaczep.
Balastowanie wodą ma wiele zalet, >ponieważ jest tańsze i prostsze niż balastowanie obciążnikami.
Balastowanie to powinno być stosowane na stałe, jeśli ciągnik jest zbyt lekki do pracy, którą chcesz wykonywać, ale pamiętaj o tym, że balast wodny nie zrównoważy obciążeń między przodem a tyłem ciągnika.
Po pierwsze należy sprawdzić kompatybilność ogumienia z balastem wodnym (patrz zalecenia producenta). W szczególności musi ono posiadać zawór powietrze/woda.
Ponieważ w balastowanej wodą oponie jest mało powietrza, kontrola ciśnienia musi być częstsza. W dodatku balastowanie wodą pogarsza amortyzację opon i komfort jazdy (możesz to zrekompensować przez zawieszenie osi), zwłaszcza na drodze. W konsekwencji, z balastem wodnym nie rozwiniesz dużych prędkości.
Przed przystąpieniem do balastowania opon należy zapoznać się z instrukcjami producenta dotyczącymi procedury napełniania wodą, na przykład z poniższą tabelą dotyczącą objętości balastu wodnego:
ROZMIAR OPONY | LITRY (KG) | ROZMIAR OPONY | LITRY (KG) | |
200/70 R 16 | 35 | 380/85 R 30 | 220 | |
240/70 R 16 | 40 | 420/70 R 30 | 225 | |
260/70 R 16 | 45 | 420/85 R 30 | 270 | |
265/70 R 16 | 45 | 460/85 R 30 | 340 | |
285/80 R 16 | 60 | 480/70 R 30 | 275 | |
425/55 R 17 | 95 | 495/70 R 30 | 300 | |
505/50 R 17 | 145 | 540/65 R 30 | 330 | |
280/70 R 18 | 55 | 600/65 R 30 | 440 | |
325/70 R 18 | 82 | 600/70 R 30 | 490 | |
355/60 R 18 | 102 | 710/60 R 30 | 600 | |
365/70 R 18 | 105 | 270/80 R 32 | 100 | |
275/80 R 20 | 65 | 300/85 R 32 | 140 | |
280/70 R 20 | 60 | 320/90 R 32 | 150 | |
280/85 R 20 | 65 | 650/75 R 32 | 570 | |
300/70 R 20 | 70 | 680/85 R 32 | 810 | |
320/70 R 20 | 80 | 800/65 R 32 | 740 | |
335/80 R 20 | 105 | 900/60 R 32 | 1030 | |
360/70 R 20 | 105 | 380/85 R 34 | 240 | |
365/80 R 20 | 135 | 420/85 R 34 | 290 | |
375/70 R 20 | 120 | 460/85 R 34 | 380 | |
380/70 R 20 | 120 | 480/70 R 34 | 310 | |
405/70 R 20 | 140 | 480/75 R 34 | 335 | |
425/75 R 20 | 150 | 520/70 R 34 | 355 | |
280/85 R 24 | 85 | 540/65 R 34 | 360 | |
320/70 R 24 | 100 | 600/65 R 34 | 465 | |
320/85 R 24 | 115 | 340/85 R 38 | 215 | |
340/85 R 24 | 140 | 420/85 R 38 | 320 | |
360/70 R 24 | 125 | 460/85 R 38 | 420 | |
380/70 R 24 | 145 | 480/70 R 38 | 340 | |
380/75 R 24 | 155 | 520/70 R 38 | 395 | |
380/85 R 24 | 185 | 520/75 R 38 | 420 | |
405/70 R 24 | 155 | 520/85 R 38 | 530 | |
420/70 R 24 | 170 | 540/65 R 38 | 420 | |
420/85 R 24 | 240 | 580/70 R 38 | 550 | |
440/65 R 24 | 185 | 580/75 R 38 | 590 | |
445/70 R 24 | 205 | 600/65 R 38 | 500 | |
480/65 R 24 | 210 | 650/65 R 38 | 630 | |
480/70 R 24 | 225 | 650/85 R 38 | 900 | |
480/75 R 24 | 240 | 710/70 R 38 | 800 | |
495/70 R 24 | 260 | 900/60 R 38 | 1200 | |
500/85 R 24 | 310 | 300/95 R 2 | 185 | |
540/65 R 24 | 300 | 460/85 R 42 | 460 | |
280/85 R 28 | 100 | 520/85 R 42 | 580 | |
320/85 R 28 | 130 | 650/65 R 42 | 650 | |
340/85 R 28 | 160 | 380/85 R 46 | 330 | |
380/70 R 28 | 165 | 460/85 R 46 | 500 | |
380/85 R 28 | 205 | 520/85 R 46 | 620 | |
420/70 R 28 | 200 | 270/95 R 48 | 150 | |
420/75 R 28 | 220 | 340/85 R 48 | 230 | |
420/85 R 28 | 250 | |||
440/65 R 28 | 200 | |||
480/65 R 28 | 250 | |||
480/70 R 28 | 260 | |||
480/75 R 28 | 280 | |||
540/65 R 28 | 315 | |||
600/65 R 28 | 400 |
Jeśli ślad opony nie jest wyraźny: oznacza to, że występuje duży poślizg i że ciągnik nie jest wystarczająco obciążony. |
|
Jeśli ślady opony są zbyt głębokie: poślizg jest wprawdzie bardzo mały, ale zagęszczenie gleby jest zbyt duże. |
|
Jeśli ślady brzegów opony są dobrze widoczne, to znaczy, że balast jest odpowiedni. |
Aby pójść jeszcze dalej i zwiększyć przychody Twojej działalności, zapoznaj się z darmowym i obszernym e-Bookiem Bridgestone-agriculture, który szczegółowo wyjaśnia zasadniczą rolę opon rolniczych w Twoim gospodarstwie.
Większość osób, które przeczytały ten artykuł, zaciekawił także artykuł poniżej:
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają wyłącznie orientacyjny charakter. Dołożyliśmy wszelkich starań przy jego sporządzaniu, jednak nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje błędów, jakie mogą pojawić się w tekście. Po dacie publikacji dokumentu jakiekolwiek zawarte w nim informacje mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.
BRIDGESTONE EUROPE NV/SA
Oddział w Polsce
ul. Postępu 18B
02-676, Warszawa
Polska